Hoeveel invloed heeft het gewicht van een caravan op de actieradius van een elektrische auto? Een aantal jaren geleden was het bijna volstrekt onmogelijk om met een elektrische auto en caravan op pad te gaan. Het trekgewicht van een elektrische auto was immers behoorlijk beperkt. Inmiddels zijn er een aantal betaalbare elektrische auto's die wél een acceptabel trekgewicht hebben, waardoor je in theorie ook met een elektrische auto én caravan op vakantie kunt gaan. Maar is een elektrische auto ook in de praktijk een volwaardige caravantrekker? Wij zouden geen EV-expert zijn als we dit niet in de praktijk zouden testen. 😉
Onlangs is een van onze collega's met zijn Polestar 2, caravan van 1.350 kg en gezin op vakantie geweest. In dit artikel deelt hij zijn praktijkervaringen. Hij vertelt onder andere over hoeveel invloed het gewicht van een caravan heeft op de actieradius van een elektrische auto. Ook geeft hij tips over waar je op moet letten als je met een elektrische auto en caravan op vakantie gaat.
Het trekgewicht van een elektrische auto, een veelbesproken en terugkerend onderwerp. Tegenwoordig zijn er modellen die al een maximaal trekgewicht tussen de 2.000 en 2.500 kg hebben. Denk bijvoorbeeld aan de BMW iX, Tesla Model X Long Range en Mercedes EQS. Het maximale trekgewicht van elektrische auto's is in de afgelopen jaren fors toegenomen. Door dit trekgewicht wordt een elektrische auto dan ook steeds interessanter. Via de website van EV-database kun je direct bekijken wat het maximale trekgewicht is van elektrische auto's.
Een aantal weken geleden is voor het eerst een volledig elektrische auto - de Hyundai IONIQ 5 - uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar 2022. De verkiezing wordt jaarlijks gehouden door de ANWB, waarbij de jury de auto's beoordeeld op prestaties, comfort en toegestaan trekgewicht.
Toch is het trekgewicht nog steeds vaak genoeg een reden voor mensen om niet de overstap te maken. Dit heeft in de meeste gevallen te maken met de actieradius van een elektrische auto. Het gewicht en de luchtweerstand van de caravan hebben namelijk behoorlijk veel impact op de uiteindelijke actieradius van een elektrische auto. Vuistregel is dat in de meeste gevallen de actieradius zal halveren. Dit hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn als je tussendoor gaat snelladen. Het is meer een kwestie van gewenning en een bepaalde mindset.
Het aanbod betaalbare elektrische auto's die een caravan van 1.500 kunnen trekken wordt steeds uitgebreider. We hebben het hier over de Aiways U5, Volvo XC40 P8, Nissan Ariya, Hyundai IONIQ 5, Kia EV6 én Polestar 2. Dit zijn modellen met een actieradius tussen de 400 en 528 kilometer. Als we andere ervaringen lezen, dan zou je dus ongeveer 200 kilometer ver kunnen rijden als je met een van deze auto's en caravan op pad gaat. Wij zijn benieuwd naar onze eigen ervaringen en gingen de test aan met een Polestar 2 en een caravan van 1.350 kg. Lees hieronder de mening van onze EV-experts!
"Ieder jaar ga ik met mijn hele gezin en onze caravan op vakantie in Nederland of naar het buitenland. Sinds een aantal jaren rijd ik ook volledig elektrisch, maar de combinatie - elektrisch rijden met een caravan - had ik voorheen nog niet uitgeprobeerd. Het werd dus hoog tijd om dit eens te gaan testen. Ik moet heel eerlijk zeggen, ik was van te voren sceptisch, aangezien je overal online leest dat de actieradius van een elektrische auto toch wel redelijk beperkt is als je een caravan meeneemt. Desalniettemin ging ik de uitdaging aan.
Ons avontuur begon in De Wijk met onze beladen Polestar 2 en caravan van 1.350 kg. 'Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!' We hebben ons goed voorbereid (daar later meer over), we hoeven onderweg niet te laden, we hebben alles bij ons, dus let's go! Het was ongeveer een uurtje rijden, en zo'n 60 kilometer ver. De eerste tip die ik je wil meegeven als je met je EV en caravan op vakantie gaat, zorg voor een goede voorbereiding. Dat wil zeggen download van te voren de app van Shell Recharge en Fastned. Met deze apps kun je zien waar de openbare laadpalen en snellaadstations zich bevinden op jouw route. Bovendien kun je ook met deze apps een laadsessie starten en stoppen.
Qua voorbereiding had ik al uitgezocht waar ik mogelijk zou kunnen snelladen bij Fastned. Wat mij opviel is dat Fastned niet echt ingericht is op elektrische auto's met caravans. De meeste laadstations van Fastned hebben bepaalde hoogterestricties. Wat betekent dat je eerst je caravan van de elektrische auto moet afkoppelen, om vervolgens te kunnen snelladen, en daarna moet je de caravan weer eraan koppelen. Bovendien bezet je ook direct twee laadplekken als je wel met je elektrische auto en caravan er kunt staan. Lang verhaal, kort, het is dus best een gedoe om te gaan snelladen met een elektrische auto en caravan. Dit is dus echt nog wel een puntje van aandacht, aangezien de mogelijkheid tot opladen en snelladen best wel een grote invloed heeft op de bruikbaarheid van een EV als caravantrekker.
Tip 4 als je met een elektrische auto en caravan op pad gaat, zet de functie 'one pedal driving' uit. Het rijden met maar een pedaal is heel comfortabel, maar met een caravan werkt deze functie niet zoals bedoeld. Iedere keer dat je met one-pedal-driving van het gas gaat, en dus feitelijk remt, drukt de caravan in de oplooprem. Dat wil je uiteraard voorkomen.
Wat mij opviel was dat het directe vermogen van een elektrische auto met caravan niet verloren gaat. Ondanks het gewicht van de caravan! Snelle inhaalacties zijn dus ook met caravan nog steeds mogelijk. ;) Bovendien heeft het zware gewicht van een elektrische auto ook een voordeel, de wegligging tijdens onze reis was uitstekend.
Ik hoor je al denken, 60 kilometer, dat is niet de meest lange reis om een goede test uit te voeren. Dat klopt, maar daar ging het in deze praktijktest niet om. We hebben dan ook puur gekeken naar de invloed van de caravan op de uiteindelijke actieradius van de elektrische auto. We begonnen met een volle accu van 400 kilometer (100%) en eindigden met een actieradius van 280 kilometer (69%). Dit betekent dus dat we 120 kilometer actieradius zijn verloren terwijl het een route was van ongeveer 60 kilometer.
Uit het verbruiksresultaat van de Polestar 2 in deze test kunnen we het volgende concluderen. Indien er zonder aanhanger gereden wordt, zal een volle accu van 78 kWh een bereik van 400 kilometer opleveren. Dit betekent concreet een verbruik van 19,5 kWh/100 km.
In het geval er een aanhanger, of hier een caravan wordt aangekoppeld, heeft dit een negatieve invloed op de actieradius. Na een rit van 60 kilometer, is er nog 69% van de accucapaciteit over, oftewel 53,8 kWh. Kortom, na 60 kilometer rijden, is er 78 - 53,8 = 24,2 kWh verbruikt. Dit betekent dat het actuele verbruik met een caravan is gestegen naar 40,3 kWh/100 km.
Als we tot slot de verbruikscijfers tegen elkaar wegzetten, kan geconcludeerd worden dat het verbruik ruim verdubbeld is. Gaan we deze vergelijking dan nog doorrekenen naar een indicatieve eind actieradius, dan kom je uit op een praktijk actieradius van 193,5 kilometer. Mijn advies is dan ook om niet te kijken naar het aantal kilometer actieradius op je display, deze neemt ook dubbel zo snel af. Het is dan ook handig om naar het accupercentage te kijken, omdat deze altijd juist is.
Met een actieradius 280 kilometer kwamen we aan op onze eindbestemming. Gelukkig waren er voldoende laadpalen beschikbaar op en rond de camping, waardoor ik de auto gemakkelijk daar kon opladen. Mijn terugreis verliep daarom soepel en nagenoeg hetzelfde als de heenreis.
Mijn conclusie? De Polestar 2 is een prima caravantrekker in Nederland. Uiteraard is het ook mogelijk om met je EV en caravan naar het buitenland te gaan, maar dit vergt wel iets meer voorbereiding. Aangezien het gewicht van een caravan wel degelijk invloed heeft op de actieradius. Mijn ervaring is dat de actieradius twee keer zo snel terugloopt. Mocht je een route uitstippelen, houd er dan rekening mee dat je het aantal kilometers keer twee doet.
Bovendien is de laadinfrastructuur ook nog niet helemaal aangepast op het reizen met een caravan. Het wordt dus wel een extra uitdaging als je tussendoor moet snelladen met een caravan. Niet onmogelijk, maar wel een extra aandachtspunt vanwege de hoogterestricties. Als je dit van te voren weet en er rekening mee houdt, dan is een vakantie met een elektrische auto en caravan tegenwoordig ook mogelijk. Ik verwacht dat de drempel in de toekomst alleen maar lager wordt, aangezien het aanbod in combinatie het trekgewicht steeds beter wordt.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde