Als zakelijke rijder in Nederland moet je fiscale bijtelling betalen als je meer dan 500 kilometer per jaar privé kilometers maakt met je lease auto. De bijtelling is een percentage van de nieuwwaarde van de auto en hierover moet je inkomstenbelasting betalen. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de hoeveelheid CO2-uitstoot. Voor brandstofauto's geldt in 2024 van 22 procent. De overheid wil graag milieuvriendelijk rijden stimuleren, daarom ligt de bijtelling van elektrische auto's lager. Als je kiest voor een volledig elektrische auto zonder CO2-uitstoot dan heb je te maken met een lagere bijtelling van 16 procent tot een bepaalde cataloguswaarde, in dit geval 30.000 euro. Benieuwd naar alle regels? Op deze pagina leggen we het allemaal aan je uit.
De hoogte van de bijtelling voor een auto van de zaak hangt af van verschillende factoren. Allereerst wordt de bijtelling bepaald op basis van de fiscale waarde van de auto, wat de cataloguswaarde is vóór de registratie ervan. Ten tweede wordt de bijtelling berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de auto. Het bijtellingspercentage blijft gedurende 5 jaar geldig, vanaf de eerste dag van de maand na de eerste registratie. Tot slot is ook het salarisniveau van invloed. De belastingdienst berekent de inkomstenbelasting op basis van de bekende belastingschijven.
Voor het berekenen van de nettobijtelling in 2024 is het essentieel om eerst naar je bruto inkomen te kijken, zodat je kunt bepalen in welke belastingschijf je valt. In onderstaande tabel zijn de twee belastingtarieven weergeven.
Belastingtarieven 2024:
Belastingschijf 1 (bruto jaarinkomen tot € 75.518): 36,97%
Belastingschijf 2: (bruto jaarinkomen vanaf € 75.518): 49,50%
Om de netto bijtelling voor een leaseauto te berekenen, vermenigvuldig je het bijtellingspercentage met de cataloguswaarde van de auto (dus percentage bijtelling x cataloguswaarde), en vervolgens met het toepasselijke tarief voor de inkomstenbelasting. Het resulterende bedrag is de netto bijtelling op jaarbasis. Door dit bedrag te delen door 12, kun je bepalen wat je maandelijkse netto bijtelling zal zijn.
Laten we eens kijken naar de berekening van de netto bijtelling voor zowel de Volkswagen Golf als de Volkswagen ID.3:
Voor de Volkswagen Golf, met een cataloguswaarde van 42.040 euro en een bijtelling van 22%, komt het bruto bedrag uit op 9.248,80 euro per jaar. Als je een belastingtarief van 36,97% hanteert, komt de netto bijtelling neer op 3.419,28 euro per jaar, oftewel 284,94 euro netto bijtelling per maand in 2024.
Nu gaan we naar de netto bijtelling van de Volkswagen ID.3. Deze auto heeft een cataloguswaarde van 46.470 euro. De eerste 30.000 euro valt onder de 16% bijtelling en het resterende bedrag van 16.470 euro valt onder de 22% bijtelling. Dit resulteert in een bruto bedrag van 8.423,40 euro per jaar. Bij een belastingtarief van 36,97% komt de netto bijtelling neer op 3.114,13 euro per jaar, oftewel 259,51 euro netto bijtelling per maand in 2024.
Concluderend, de netto bijtelling voor de Volkswagen Golf bedraagt 284,94 euro per maand, terwijl de netto bijtelling voor de Volkswagen ID.3 uitkomt op 259,51 euro per maand. Dit betekent dat er een verschil is van 25,43 euro per maand, wat neerkomt op een jaarlijks verschil van 305,16 euro.
Voor auto's die CO2 uitstoten, inclusief plug-in hybrides, geldt een bijtelling van 22%. Daarentegen geldt er voor volledig elektrische auto's een bijtelling van 16% (tot 30.000 euro). In onderstaande tabel geven wij een overzicht een overzicht van de geldende bijtellingspercentages.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|
Bijtelling brandstofauto's | 22% | 22% | 22% | 22% |
Bijtelling elektrische auto's | 16% tot 30.000 en | 16% tot 30.000 en | 17% tot 30.000 en | 22% |
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde