Ieder jaar worden de bijtellingsregels voor elektrische auto’s vastgelegd in het Klimaatakkoord voor de komende jaren. Vanaf 1 januari 2024 is de bijtelling voor elektrische auto’s gewijzigd naar 16% bijtelling over de eerste 30.000 euro (22% over het resterende bedrag). Welke bijtellingsregels gelden er voor een elektrische auto in 2021, 2022, 2023, 2024, 2025, 2026, 2027 en 2028? In dit artikel geven we een overzicht van de bijtellingsplannen voor elektrische auto’s voor de komende jaren.
De overheid stimuleert elektrisch rijden door onder andere een lage bijtelling en subsidieregelingen op de aanschafkosten. Een elektrische auto is immers een milieubewustere keuze dan een benzine of dieselauto.
Desondanks is de bijtelling in de afgelopen jaren verhoogd. Vanaf 2019 is er zelfs een bijtellingscap geïntroduceerd. Dat betekent dat je tot een bepaald bedrag profiteert van de lage bijtelling, maar alles daarboven betaal je wel 22% bijtelling voor. In 2019 betaalde je 4% bijtelling tot 50.000 euro voor een volledig elektrische auto. Het jaar daarop, in 2020, was er sprake van 8% bijtelling over de eerste 45.000 euro (22% bijtelling over het resterende bedrag). In 2021 betaalde je 12% bijtelling over de eerste 40.000 euro en 22% over het resterende bedrag.
In 2022 is de bijtelling voor elektrische auto’s wederom verhoogd naar 16% (tot 35.000 euro). Desondanks bleef de bijtelling voor elektrische auto’s nog steeds aantrekkelijker in vergelijking met de 22% bijtelling die geldt voor brandstofauto’s (uitzondering waterstofauto’s). Via onze online calculator kun je direct uitrekenen wat je op jaarbasis betaalt als je kiest voor een volledig elektrische auto, zoals bijvoorbeeld de Hyundai IONIQ 5, Volkswagen ID.3 of een Tesla Model Y.
In 2023 is de bijtelling voor elektrische auto’s nagenoeg gelijk gebleven. Wel is de bijtellingscap van 35.000 euro in 2022, naar 30.000 euro in 2023 gegaan. In 2024 betaal je 16% bijtelling voor een elektrische auto met een bijtellingscap tot 30.000 euro. Over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling.
Hoe ziet de bijtelling voor een elektrische auto er in 2025 en verder uit? Oorspronkelijk zou het fiscale voordeel in 2026 volledig verdwijnen, maar na interventie van de Tweede Kamer is besloten tot een geleidelijke afbouw. Dit geeft zakelijke rijders meer tijd om te profiteren van lagere bijtellingspercentages.Het nieuwe tijdpad:
2025: 17% bijtelling tot €30.000 (22% over het meerdere)
2026: 18% bijtelling tot €30.000 (22% over het meerdere)
2027: 20% bijtelling tot €30.000 (22% over het meerdere)
2028: 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde
Vanaf 1 januari 2026 wordt de bijtellingskorting voor volledig elektrische auto's geleidelijk afgebouwd. In plaats van meteen naar 22% te gaan, stijgt het percentage stapsgewijs. Waar je in 2025 nog profiteert van 17% bijtelling over de eerste €30.000, wordt dit 18% in 2026 en 20% in 2027. Pas vanaf 2028 verdwijnt het fiscale voordeel volledig met een uniform tarief van 22% over de gehele cataloguswaarde.Voor zakelijke rijders die nog willen profiteren van de lagere bijtelling, is 2025 dus hét moment om in te stappen. De bijtelling staat namelijk vijf jaar (60 maanden) vast vanaf het moment dat de auto voor het eerst op naam wordt gezet. Dus ook als je eind 2025 een EV aanschaft, behoud je tot eind 2030 de gunstige 17% bijtelling over de eerste €30.000.
Om het verschil concreet te maken, nemen we een populaire elektrische auto als voorbeeld: de Tesla Model 3 met een cataloguswaarde van €45.000.
In 2025 betaal je bijtelling over twee delen:
17% over de eerste €30.000 → €5.100
22% over de resterende €15.000 → €3.300
Totale bijtelling per jaar: €8.400
In 2026 betaal je:
18% over de eerste €30.000 → €5.400
22% over de resterende €15.000 → €3.300
Totale bijtelling per jaar: €8.700
Verschil 2025 vs 2026: €300 per jaar (€25 per maand)
In 2027 betaal je:
20% over de eerste €30.000 → €6.000
22% over de resterende €15.000 → €3.300
Totale bijtelling per jaar: €9.300
Verschil 2025 vs 2027: €900 per jaar (€75 per maand)
In 2028 betaal je:
22% over de volledige €45.000 → €9.900
Totale bijtelling per jaar: €9.900
Verschil 2025 vs 2028:
€1.500 per jaar (€125 per maand)
Wat dit betekent is dat wie nu leaseert en profiteert van de 60-maanden regel, tot 2030 de 17% bijtelling behoudt. Over die vijf jaar bespaart iemand met een Tesla Model 3 dus:
Ten opzichte van 2026-tarief: €1.500 totaal
Ten opzichte van 2027-tarief: €4.500 totaal (als contract vanaf 2027 zou lopen)
Ten opzichte van 2028-tarief: €7.500 totaal (als contract vanaf 2028 zou lopen)
Dit maakt de keuze om nú te leasen in plaats van te wachten tot 2027 of 2028 aanzienlijk aantrekkelijker dan alleen het verschil met 2026 suggereert.
De geleidelijke afbouw betekent dat het verschil tussen 2025 en 2026 beperkt is (€300 per jaar), maar het verschil met latere jaren aanzienlijk groter wordt. Voor alle elektrische auto's is dit verschil gelijk: €300 per jaar extra in 2026, €900 per jaar extra in 2027, en €1.500 per jaar extra in 2028 - allemaal ten opzichte van 2025.
Twijfel je of je je elektrische auto dit jaar nog moet leasen of kopen? Dan is het goed om te weten dat je bijtelling tot vijf jaar vaststaat. Door nu te kiezen voor een elektrische auto, kun je tot eind 2030 genieten van het gunstige 17% tarief. Wacht je tot 2026, dan betaal je 18% (een verschil van €300 per jaar). Maar wacht je tot 2027 of 2028, dan loopt het verschil veel verder op.
Belangrijk: Let goed op de levertijden. De datum van tenaamstelling (eerste toelating) bepaalt welk bijtellingspercentage van toepassing is, niet de besteldatum. Bij populaire modellen kunnen levertijden oplopen tot 4-6 maanden.
Onze tip: Ben je van plan zakelijk elektrisch te gaan rijden? Doe het dan in 2025. Zo profiteer je maximaal van de fiscale voordelen die er nog zijn. Wil je weten wat dit voor jou betekent? Neem contact met ons op, wij rekenen het graag persoonlijk voor je uit.
Jaar | Bijtellingspercentage | Bijtellingscap | Standaardtarief boven cap |
|---|---|---|---|
2021 | 12% | €40.000 | 22% |
2022-2023 | 16% | €35.000 | 22% |
2024 | 16% | €30.000 | 22% |
2025 | 17% | €30.000 | 22% |
2026 | 18% | €30.000 | 22% |
2027 | 20% | €30.000 | 22% |
2028+ | 22% | Geen | 22% |
Een interessante optie die veel mensen over het hoofd zien: jonge tweedehands elektrische auto's behouden het bijtellingspercentage van het jaar waarin ze voor het eerst zijn toegelaten. Let wel op: dit lage bijtellingsvoordeel geldt 5 jaar.
Dit maakt tweedehands elektrische auto's fiscaal zeer aantrekkelijk, zeker als je ze vergelijkt met nieuwe auto's uit latere jaren. Bekijk onze voorraad voor direct leverbare elektrische auto's met gunstige bijtellingstarieven.
Download onze whitepaper
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde