Als je overweegt een zakelijke leaseauto te nemen, is 2025 een beslissend jaar en aangezien het jaar al in het laatste kwartaal zit, begint de tijd te dringen om financieel slimme keuzes te maken. De fiscale bijtelling voor elektrische voertuigen ondergaat namelijk ingrijpende wijzigingen die jaarlijks honderden tot duizenden euro's kunnen schelen. Vooral het verschil tussen zakelijk leasen in 2025 versus 2026 heeft financiële gevolgen.
Update: De bijtellingsregels voor 2026 zijn aangepast na interventie van de Tweede Kamer. In plaats van een directe sprong naar 22%, komt er een geleidelijke afbouw. Het verschil tussen 2025 en 2026 is hierdoor beperkter dan aanvankelijk verwacht, maar leasen in 2025 levert nog steeds financieel voordeel op.
Om bij het begin te beginnen, nemen we nog even met je door wat ‘bijtelling’ nu eigenlijk precies is. De fiscale bijtelling is een belastingheffing die van toepassing wordt zodra je een zakelijke auto ook privé gaat gebruiken. Het systeem werkt eenvoudig: als je jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt met je zakelijke auto, dan moet je over een deel van de autowaarde inkomstenbelasting betalen, alsof het extra salaris is. Dat deel extra belasting heet de bijtelling.
Wat heeft invloed op de hoogte van de bijtelling?
De fiscale waarde van de auto: dit is de netto catalogusprijs van de betreffende auto inclusief btw en bpm.
Het bijtellingspercentage van het jaar waarin de auto tenaamgesteld is.
De brandstofsoort van de auto.
De hoogte van je inkomen.
Een cruciale regel binnen de bijtellingswetgeving is de grenswaarde van 500 kilometer per jaar. Blijf je onder deze limiet voor privégebruik, dan hoef je helemaal geen bijtelling af te dragen. Wel moet je dit kunnen aantonen door een ritregistratie bij te houden en de verklaring 'Geen privégebruik auto' aan te vragen bij de Belastingdienst.
Bijtelling in 2025
In 2025 maakt de overheid nog onderscheid tussen elektrische en "gewone" brandstofauto's. Elektrische auto's krijgen een korting om het overstappen op duurzame mobiliteit te stimuleren. De bijtellingsregels zijn als volgt:
17% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde en 22% bijtelling voor het bedrag boven €30.000.
Voor brandstofauto's blijft het standaardtarief van 22% over de gehele cataloguswaarde gelden.
De geleidelijke aanpassing in 2026
Vanaf 1 januari 2026 wordt het fiscale voordeel voor elektrische auto's geleidelijk afgebouwd. Oorspronkelijk zou het voordeel volledig verdwijnen, maar de Tweede Kamer heeft besloten om niet direct naar 22% te gaan. In plaats daarvan komt er een stapsgewijze verhoging:
2026: 18% bijtelling over de eerste €30.000 (22% over het resterende bedrag)
2027: 20% bijtelling over de eerste €30.000 (22% over het resterende bedrag)
2028: 22% bijtelling voor alle auto's, ongeacht de aandrijving
Het verschil tussen elektrische en benzineauto's verdwijnt dus pas volledig in 2028. Deze geleidelijke afbouw geeft zakelijke rijders meer tijd om te profiteren van fiscale voordelen.
Deze getallen heb je ongetwijfeld al eens voorbij zien komen, maar wat betekent dit nu effectief voor je portemonnee? Voor het voorbeeld hieronder hebben we gebruikgemaakt van de belastingschijf voor inkomens tot € 38.441 (tarief 36,97%). Dit is dus de minimale netto bijtelling. Verdien je meer, dan betaal je ook meer bijtelling. Hou hier rekening mee.
Model | Fiscale waarde | Netto bijtelling 2025* ** | Netto bijtelling 2026* ** | Verschil* ** |
€ 34.529 | € 189 | € 199 | € 32 | |
€ 31.697 | € 170 | € 179 | € 29 | |
€ 54.150 | € 323 | € 333 | €56 | |
€ 54.550 | € 326 | € 335 | €57 | |
€ 51.190 | € 303 | € 313 | €52 |
* Dit zijn de bedragen per maand. Het verschil kan op jaarbasis dus flink oplopen.
** Dit zijn globale bedragen die afhankelijk van de situatie en de betreffende auto kunnen verschillen.
Nu horen we je denken: ben ik dan te laat om nog te profiteren van lage bijtelling? Nee, gelukkig niet! Het jaar waarin de auto voor het eerst wordt geleverd is leidend voor de bijtelling voor 60 maanden. Dus: lease je nog een auto uit 2025 dan betaal je gedurende 60 maanden het tarief van 2025. Dan krijg je dus te maken met de nieuwe regels (of geheel nieuwe regels) in 2030.
Je kunt ook kiezen voor een gebruikte leaseauto. Kies je bijvoorbeeld voor een auto uit 2024, dan betaal je het tarief van dat jaar, namelijk 16% over de eerste €30.000. Dit tarief geldt dan tot 2029. Kijk dus goed wat op dit moment past bij jouw portemonnee.
Overzicht bijtellingspercentages elektrische auto's:
2021: 12% bijtelling tot €40.000
2022-2023: 16% bijtelling tot €35.000
2024: 16% bijtelling tot €30.000
2025: 17% bijtelling tot €30.000
2026: 18% bijtelling tot €30.000 (22% over het meerdere)
2027: 20% bijtelling tot €30.000 (22% over het meerdere)
2028: 22% bijtelling (geen drempelwaarde meer)
Om van deze lagere tarieven te profiteren, kun je kiezen voor een auto uit onze voorraad. Hier staan modellen van 2021 tot 2025. Wil je liever een nieuwe auto? Wacht dan niet te lang, want het moment van tenaamstelling is leidend voor de bijtelling. Hou dus rekening met de levertijd en eventuele vertraging van een nieuwe auto. Maak nu een beslissing en profiteer!
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde