Ben je van plan om met de elektrische auto naar het buitenland te gaan? Of twijfel je nog? Onze EV-experts hebben inmiddels behoorlijk wat ervaring met elektrische auto’s in het buitenland. In dit artikel delen wij onze tips!
Algemene tip: Neem je creditcard mee
Hoe kan ik mijn reis het beste plannen?
Kan ik mijn elektrische auto opladen in het buitenland?
Hoe weet ik waar de laadpalen en oplaadpunten zich bevinden, in het buitenland?
Kan ik met mijn Nederlandse laadpas opladen in het buitenland? Hoe ga ik ermee om als mijn werkgever de kosten in het buitenland niet heeft geactiveerd en schaf ik dan een extra pas aan?
Zijn laadkabels universeel of heeft ieder land zijn eigen aansluiting?
Wat doe ik als er geen plek voor mij is bij een laadpunt?
Stel dat ik in de file beland, hoe snel gaat de accu dan leeg?
Hoe snel kan ik eigenlijk opladen met een extra stekker via het reguliere stopcontact?
Is mijn auto ook verzekerd in het buitenland?
Praktijkervaringen met de elektrische auto op vakantie naar het buitenland
Het algemene advies dat wij in ieder geval willen geven is om een creditcard mee te nemen, deze kan je in noodgevallen aan een app koppelen mocht er een afwijkende app op een laadpaal staan. Vaak wordt hiernaar verwezen via een QR-code. Ook de app van Google Translate is een absolute aanrader, deze heeft onze EV-expert Sebastiaan in Tsjechië geholpen om de volledig Tsjechische apps te registreren.
Op vakantie gaan met de elektrische auto valt of staat met een goede voorbereiding. Stippel je reis van te voren goed uit met behulp van kaarten waarop oplaadpunten staan aangegeven:
Abetterrouteplanner.com: De beste routeplanner voor EV’s op dit moment
ShellRecharge: kaart met oplaadpunten in Europa
Maingau: kaart met oplaadpunten in Europa
Chargemap: kaart met oplaadpunten in Europa
Tesla superchargers en destination chargers (alleen Tesla)
Plan tussenstops nabij oplaadpunten en maak verschillende varianten zodat je flexibel bent. Sta je wat langer in de file en moet je hierdoor eerder een tussenstop maken, zorg dan dat je weet waar je terecht kunt en dat er diverse opties zijn. Je komt dan niet in de problemen als een oplaadpunt onverhoopt buiten gebruik of bezet is.
Maak je een tussenovernachting onderweg naar de bestemming? Dan is het handig om ervoor te zorgen dat je kunt opladen nabij de accommodatie. Zo kun je de volgende dag weer opgeladen vertrekken. Als je met de Tesla op vakantie gaat naar het buitenland, kun je zoeken naar destination chargers. Deze zijn vaak gesitueerd bij hotels en restaurants en gratis te gebruiken (en vooraf te reserveren in overleg met de accommodatie).
Ben je benieuwd waar de openbare laadpalen zich in het buitenland bevinden? Hieronder kun je de beschikbare laadpalen in het buitenland bekijken. De openbare laadpalen kun je tegenwoordig ook in Google Maps bekijken.
Ja, je kunt je elektrische auto opladen in het buitenland. Er komen steeds meer oplaadpunten beschikbaar in diverse landen in Europa. In het geval van Tesla, kun je (zonder daarvoor extra moeite te hoeven doen) onderweg gebruik maken van de Tesla Superchargers en destination chargers. Wist je trouwens dat alle EV-rijders sinds kort terecht kunnen bij de Tesla Superchargers?
Maak je gebruik van andere publieke laadpunten, dan zul je vooraf het één en ander moeten uitzoeken met behulp van bovengenoemde kaarten. Het is verstandig om meerdere opties op dezelfde route te noteren. Zo kun je toch op zoek naar een geschikt laadpunt, ook als je even geen internetconnectie hebt.
In de meeste gevallen ontvang je een nationale laadpas van je werkgever. Deze zijn niet bestemd voor het gebruik in het buitenland. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat de laadpas daar werkt.
Heb je zelf een laadpas geregeld? In dit geval hangt de dekking af van het type laadpas (ShellRecharge, MultiTankcard, Eneco, Plugsurfing etc) als van het vakantieland. Sommige landen werken met een eigen laadpas, zoek dit van tevoren goed uit, om verrassingen te voorkomen. Laadpastop10 is een handige website om hiervoor te gebruiken.
Ga je met de elektrische auto op vakantie naar het buitenland? Dan raden wij persoonlijk altijd de laadpas van ShellRecharge aan. Onze ervaringen met de ShellRecharge pas zijn zeer positief. Deze pas heeft de beste Europese dekking. Je hebt toegang tot meer dan 200.000 openbare laadpalen, verspreid over heel Europa. Daarnaast werkt de app van ShellRecharge prettig en gebruiksvriendelijk. Het aanvragen van de ShellRecharge pas is gratis voor particulieren. Houd er overigens wel rekening mee dat je de pas minimaal een week van te voren aanvraagt. Het kan een aantal werkdagen duren voordat je pas binnen hebt. Bovendien moet je de pas zelf nog activeren.
De pas van Plugsurfing is ook een aanrader en kan in vele opzichten hetzelfde als de ShellRecharge pas. Je kunt overigens ook de website Laadpastop10.nl raadplegen. Op deze website vergelijken ze de laadpassen op basis van verschillende criteria.
Indien je met de elektrische leaseauto naar het buitenland gaat, is het van te voren belangrijk om te controleren of je laadpas werkt in het buitenland. Momenteel is het bijvoorbeeld nog niet mogelijk om met alle laadpassen van MultiTankcard te laden in het buitenland. Indien je een laadpas van MultitankCard hebt, dan raden wij aan om eerst te controleren welke laadpas je hebt. Sommige leasemaatschappijen, zoals Mobility Service hebben drie verschillende laadpassen. De laadpas van Eneco, ShellRecharge en een combipas. Hieronder staat uitgelegd welke dekking de verschillende laadpassen bieden. De dekking is overigens ook deels afhankelijk van de contractuele afspraken met de werkgever.
De laadpas van Eneco kun je overal bij openbare laadpalen in Nederland gebruiken. Ook in het buitenland kun je de Eneco laadpas bij verschillende exploitanten gebruiken. In dit overzicht kun je meteen bekijken welke laadpalen je in het buitenland kunt gebruiken.
Met de laadpas van ShellRecharge kun je zowel in binnen- als buitenland opladen. De laadpas van ShellRecharge geeft verreweg de beste dekking in het buitenland, dus deze laadpas raden wij absoluut aan.
Met de combipas kan je bij alle openbare oplaadpunten in Nederland je elektrische auto opladen. Je kunt tevens terecht bij alle ShellRecharge laadpalen. Wij raden je aan om de app van ShellRecharge te downloaden, zodat je kunt controleren waar de beschikbare laadpalen zich op jouw route bevinden. Ga je met de elektrische auto naar Frankrijk? Bestel dan vooraf online een zogenaamde KiWhi Pass.
In de meeste gevallen kun je met de reguliere Mennekes laadkabels (ook wel Type 2 genoemd) laden. In Frankrijk en in Italië wordt nog wel eens gebruik gemaakt van type 3C stekkers, al worden deze laadpunten veelal vervangen door type 2 stekkers. Controleer dus vooraf (indien de informatie beschikbaar is) welke stekkers er worden gebruikt. Optioneel zul je dus een extra laadkabel of een verloopstuk type 3C moeten aanschaffen.
In sommige landen hebben ze eigenlijk alleen maar ChaDeMo laders. Zoals bijvoorbeeld Estland. Het is zodoende aan te raden om een ChaDeMo naar CCS-adapter aan te schaffen, dan kan je gebruik maken van je snellaadfunctie. Wij verwachten hierbij dat deze wel gelimiteerd zal zijn tot 50 kW, maar dit is nog altijd beter dan met 11 kW AC laden!
Ben je Teslarijder en maak je gebruik van de Superchargers onderweg? Tegenwoordig kun je gemakkelijk zien wat de status is van de Tesla Superchargers (bezet of vrij). Hierop kun je de rit plannen. Gezien de huidige drukte bij de Tesla Superchargers, raden wij je aan om niet te wachten tot het laatste moment.
Inmiddels breidt FastNed haar laadstations steeds verder uit naar het buitenland. Inmiddels zijn er al verschillende FastNed laadstations in Duitsland en België. Afhankelijk van de vakantiebestemming zou je er wel voor kunnen kiezen om de auto nog op te laden voordat je de grens overgaat, bijvoorbeeld bij FastNed in Maastricht, Venray/Nijmegen, Zevenaar of Hengelo. Je ziet hier alle FastNed-locaties op de kaart.
Je zult wat flexibeler moeten zijn als je met de elektrische auto op vakantie gaat. Sta je lang in een hete file met de airco vol open, dan zul je wellicht eerder moeten stoppen om op te laden. Ook als het weer koud is, is de accu eerder leeg.
Zorg er dus echt voor dat je flink wat oplaadmogelijkheden onderweg in kaart hebt gebracht, en dat je een flexibele mindset hebt. Ga er vooraf vanuit dat de route langer duurt dan met een brandstofauto en voorkom frustratie door een te strakke planning.
In de meeste gevallen is de elektrische auto voorzien van en zogenaamde noodstekker in vorm van een 220-volt stekker. Dit betekent dat je dus kunt opladen bij het reguliere stopcontact, mits het stopcontact hiervoor geschikt is. Een aparte groep in de meterkast is aan te raden, om te voorkomen dat de stoppen doorslaan.
Het laden van een elektrische auto via het reguliere stopcontact is echter vrij traag. Dit is dan ook alleen aan te raden als noodoplossing en als de auto niet wordt gebruikt. Bijvoorbeeld bij een overnachting.
Op de website van de Tesla Owners Club staat informatie over het opladen via het stopcontact.
De groene verzekeringskaart is belangrijk als je een ongeluk krijgt met een auto die een buitenlands kenteken heeft. De groene kaart geldt namelijk als nationaal verzekeringsbewijs. Echter is de groene verzekeringskaart in Nederland, de 28 EU-lidstaten, Andorra, Kroatië, Lichtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland niet meer verplicht. In deze landen controleert de politie in de centrale registers of de auto verzekerd is. Dit is de reden waarom de groene verzekeringskaart niet meer in de auto hoeft te liggen. Ben je benieuwd in welke landen de groene kaart wel verplicht is? In dit artikel sommen wij de uitgezonderde landen voor je op. Door onze berijdersapp te downloaden, heb je overigens altijd de groene kaart bij je.
Inmiddels zijn er tal van blogs/artikelen geschreven over ervaringen met de elektrische auto op vakantie naar het buitenland. We zijn heel erg benieuwd naar jouw ervaringen en vragen jou dan ook deze met ons te delen of hier een blog over te schrijven.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde