Welke EV kies jij? De Hyundai IONIQ 5 of Kia EV6? De keuze die je maakt zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op smaak, want in de basis zijn beide auto’s zo goed als identiek aan elkaar. Ze delen dezelfde aandrijflijn en zijn beiden voorzien van de innovatieve 800-Volt accu- en laadtechniek. We kunnen inmiddels genoeg praktijkervaringen delen met de IONIQ 5 en Kia EV6. Daarom vergelijken we in dit artikel de populaire EV’s met elkaar.
Beide auto’s zijn dit jaar nog leverbaar. Althans, als je aanklopt bij de juiste partij die de IONIQ 5 en Kia EV6 op voorraad heeft. 😉 Beide auto’s zijn te bestellen, daarom zetten we in dit artikel de overeenkomsten en de verschillen voor je op een rijtje. Een ding is zeker; een verkeerde keuze ga je zeker niet maken met een van deze twee. Beide EV’s gaan het uitstekend doen onder de zakelijke rijder!
De IONIQ 5 onderscheidt zich op een aantal vlakken ten opzichte van de concurrentie. Allereerst is dit de eerste auto voor het grote publiek met vooruitstrevende laad- en accutechniek. De auto is voorzien van een 800V-systeem, waarmee snelladen zeer stabiel en snel gaat. Ter illustratie, de huidige generatie elektrische auto’s is voorzien van een 400V- systeem. Heel kort door de bocht zorgt dit er dan ook voor dat het mogelijk is om een keer zo snel op te laden, uiteraard ligt dit iets genuanceerder, maar in de basis werkt dit principe wel zo. Snelladen kan dan ook met maximaal 232 kW DC. Dit betekent dat de auto binnen 18 minuten (!) weer voor 80% is opgeladen. Je hebt dus nét tijd voor een korte powernap.
Daarnaast kan de auto ook stroom terugleveren aan andere apparaten door de Vehicle to Load (V2L)-technologie. Als je bijvoorbeeld een kop koffie wil drinken en je bent op een plek waar je geen voorzieningen hebt, dan kan dit best handig zijn.
Wat ons meteen opviel aan de Hyundai is de ruimte in de auto. De IONIQ 5 is echt een grote auto, veel groter dan je aan de hand van foto’s zou verwachten. Als je op zoek bent naar een gezinsauto, dan is deze auto perfect. Je hebt voldoende beenruimte voor- en achterin. Daarnaast kun je zowel de voor- als de achterstoelen verstellen. Ook in de kofferbak is veel ruimte en kun je genoeg spullen in kwijt. Opvallend is hier de vlakke laadvloer, ideaal met bijvoorbeeld boodschappen.
Naast het futuristische design, de ruimte en de rijke uitrusting, rijdt de auto ook nog is bijzonder goed. De IONIQ 5 heeft een prettig, maar vooral comfortabel rijgedrag. Bij elke hobbel heb je niet het gevoel alsof je gelanceerd wordt, hij is dan ook totaal niet stuiterig. Dit gedrag herken je terug in rechte lijn, de auto is heel stabiel en koersvast, maar heeft niet het dynamische rijgedrag wat bijvoorbeeld een Tesla Model 3 kenmerkt. Het comfortabele karakter wordt nog eens kracht bijgezet op het gebied van isolatie, het viel ons meteen op hoe goed de geluidsisolatie is. Je hoort amper windgeluid, weinig bandengeluid en de aandrijflijn is fluisterstil. Alles opgeteld geeft aan dat reizen met de Hyundai IONIQ 5 een zeer comfortabele en relaxte ervaring is.
Kortom; wij snappen heel goed waarom deze auto zo populair is. Hieronder zetten we de belangrijkste specificaties nog even voor je op een rijtje.
Goede rijeigenschappen
Ruime gezinsauto, veel ruimte, zowel voor- als achterin,
58 kWh of 72,6 kWh accupakket, dus grote actieradius van minimaal 400 kilometer
232 kW DC snelladen door de 800 Volt accu- en laadtechniek
Rijk uitgerust (opties basisversie: achteruitrijcamera, 19 inch velgen, parkeersensoren achter en cruise control met Stop & Go -functie)
Luxe en comfort
Vehicle to Load-technologie, daarmee kun je de energie van de batterij gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.
Netto bijtelling vanaf 233 euro per maand (schijf 1)
Zakelijk leasen vanaf 572 euro per maand
In dit artikel delen uitgebreid onze praktijkervaringen met de Kia EV6. Kort samengevat; de auto heeft een sportieve uitstraling, een goede wegligging en kan uitzonderlijk snel opladen. De auto wordt op hetzelfde Electric-Global Modular Platform (E-GMP) gebouwd als de IONIQ 5. Dankzij dit platform krijgt de auto aanzienlijk meer ruimte en flexibiliteit in het interieur. Van binnen lijkt de Kia in sommige opzichten op de IONIQ 5. De EV6 beschikt namelijk ook over twee schermen die in elkaar overlopen.
Net als de IONIQ 5, kan de Kia EV6 indrukwekkend snel opladen. De auto is bij een snellader binnen 18 minuten weer voor 80% opgeladen. Binnen 5 minuten heeft de elektrische auto alweer 100 kilometer extra rijbereik.
Onze verwachting is dat Kia met de EV6 een andere uitstraling wil geven. Het merk biedt de EV6 bijvoorbeeld als sportieve GT-line aan. Kia richt zich duidelijk niet op het comfort, maar meer op de klant die een sportieve auto zoekt. Eind 2022 gaat er een GT komen, een zeer sportieve uitvoering met maar liefst 600 pk waarmee de auto de strijd aan zal gaan met modellen als de Tesla Model 3/Y Performance. Optrekken zal geen punt gaan zijn voor deze auto. De EV6 gaat namelijk van 0 naar 100 in slechts 3,5 seconden.
De Kia EV6 beschikt, net zoals de Hyundai IONIQ 5, over de V2L-technologie. Hieronder hebben nog even kort alles uiteengezet wat je moet weten over de nieuwe Kia EV6.
58 kWh of 77,4 kWh accupakket, dus grote actieradius van minimaal 400 tot 528 kilometer (WLTP)
232 kW DC snelladen door de 800 Volt accu- en laadtechniek
Rijk uitgerust (opties basisversie: adaptive cruise control, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor & achter en actieve rijbaanassistentie)
Luxe en sportiviteit
Vehicle to Load-technologie, daarmee kun je de energie van de batterij gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien.
Netto bijtelling vanaf 240 euro per maand (schijf 1)
Zakelijk leasen vanaf 542 euro per maand
Heb je interesse in het leasen van de Hyundai IONIQ 5 of Kia EV6? We hebben beide modellen ingekocht en zijn daarom uit voorraad leverbaar!
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde