Ben je op zoek naar praktijkervaringen met de Mercedes EQC? De afgelopen periode hebben wij de volledig elektrische Mercedes uitgebreid getest. In dit artikel (inclusief video) reviewen we de Mercedes EQC op looks, prestaties, praktische bruikbaarheid en kijken we naar de oplaadmogelijkheden!
ln 2016 presenteerde Mercedes-Benz zijn nieuwe product- en technologiemerk voor elektromobiliteit EQ. Twee jaar later was in Stockholm de officiële onthulling van het eerste model van deze lijn, de EQC. Voor Mercedes is de elektrische auto geen onbekend terrein. In de 19e eeuw, was het merk één van de eersten met een elektrisch aangedreven auto. De Mercedes EQC 400 4MATIC die wij getest hebben komt uit 2020, is de Premium uitvoering en kostte toen €81.222 euro.
Mercedes-Benz wil daadwerkelijk overstappen op elektrische auto’s en daarom is het eerste EQ-model een middelgrote SUV. De EQC is vanaf het eerste begin ontworpen als elektrische auto.
De EQC onderscheidt zich ten opzichte van de andere modellen. Dit heeft te maken met de lijnen van de elektrische Mercedes. De ontwerpers hebben goed nagedacht over het design. Het lijnenspel is niet alleen een mooi detail, maar ook nog eens praktisch. Dit zorgt voor een lager verbruik, wat voor de actieradius van de elektrische auto gunstig is.
Op basis van zijn afmetingen is de EQC een Crossover-SUV. Opvallend aan de voorzijde van de elektrische auto is het grote zwarte paneel met daarin de koplampen en grille.
Interessant is de koppeling die Mercedes maakt met duurzame mobiliteit. Ze gaan veel verder dan alleen een ‘groene’ aandrijflijn, zonder directe CO2 uitstoot. 99 procent van de onderdelen in de EQC zijn volledig duurzaam geproduceerd. Zo zijn er onder andere stoffen als kenaf (familie van de cannabis), wol katoen, papier en natuurlijk rubber gebruikt.
De Mercedes EQC 400 4Matic kenmerkt zich als een luxe, sportieve en 100% elektrische SUV. De Mercedes EQC 400 4Matic is standaard al zeer rijk uitgerust. De elektrische auto is van alle gemakken voorzien, niets ontbreekt er aan deze auto. Over elk detail heeft Mercedes nagedacht. De ontwerpers hebben de kleuren, sierdelen en bekledingsmaterialen exclusief voor het elektrische model ontworpen. Het interieur en de luxe materialen die het automerk gebruikt heeft, is typisch Mercedes-Benz.
Als we kijken naar de ruimte voorin dan is dit prima. Wij hebben de auto getest met collega’s die bijna twee meter zijn en ook zij hebben voldoende beenruimte en bewegingsvrijheid boven hun hoofd. Zelfs als zij de juiste stoelpositie hebben ingesteld is er nog plek voor drie personen op de achterbank. Aan ruimte dus geen gebrek met de Mercedes EQC. Dit geldt ook voor de bagageruimte.
Mercedes heeft de EQC vanaf het begin af aan ontworpen als een elektrische auto. Dit betekent dat de accu’s in de vloer van de auto liggen, wat zowel de wegligging als de ruimte ten goede komt.
Zoals we gewend zijn van een elektrische auto is de Mercedes EQC heerlijk stil. De Mercedes EQC heeft een uitstekende wegligging en komt ontzettend snel van zijn plek. De auto gaat van 0 naar 100 in slechts 5,5 seconden. Bovendien heeft de Mercedes EQC een vermogen van 408 pk en een topsnelheid van 180 kilometer per uur.
De Mercedes EQC heeft een elektromotor aan de voor- en achteras, waarmee hij de rijeigenschappen heeft van een vierwielaangedreven auto.
De Mercedes EQC 400 4Matic heeft een accucapaciteit van 85 kWh. De actieradius van de Mercedes EQC 400 4Matic komt neer op 417 kilometer (WLTP). In de praktijk zal dit waarschijnlijk neerkomen op zo’n 300 kilometer. Uiteraard is de daadwerkelijke actieradius afhankelijk van de weersomstandigheden en de rijstijl.
Om het optimale uit je actieradius te halen heeft Mercedes EQC vijf rijprogramma’s: Comfort, Eco, Max Range, Sport en je kunt een individueel programma instellen.
De Mercedes EQC kan niet 3-fase opladen, maar is voorzien van een 2-fase boordlader. Dit betekent dat je minder snel kunt opladen. De elektrische auto kan maximaal over 1-fase 32A of 2-fase 16A opladen. Het standaard laadvermogen van de boordlader is 7,4 kW. Dit betekent dat de auto binnen 12,5 uur weer volledig is opgeladen.
Overigens kan de Mercedes EQC 400 4Matic wel snelladen met een maximaal snellaadvermogen van 110 kW. Binnen 40 minuten is de auto weer voor 80 procent opgeladen. De accu kan echter niet continu met dit vermogen geladen worden. In een gemiddelde snellaadsessie zal het snellaadvermogen ongeveer 100 kW zijn. De accu laadt daarmee in ongeveer 40 minuten van 10 tot 80%. Hiermee wordt ongeveer 250 kilometer aan actieradius toegevoegd.
Gemiddeld gezien kost het snelladen 0,59 eurocent per kWh. Dit betekent dat je ongeveer 13,10 euro kwijt bent voor 100 kilometer.
De Mercedes EQC 400 4MATIC heeft een prijs vanaf €80 995. De auto heeft een bijtelling van 8% tot 45.000 euro en over het restant daarboven 22%, de netto bijtelling begint daarmee vanaf €351 per maand indien de bijtelling in schijf 1 valt. Bij een hoger jaarinkomen (schijf 2) moet je rekening houden met een netto bijtelling vanaf €465 per maand.
Heb je interesse in het zakelijk leasen van de Mercedes EQC 400 4MATIC? De elektrische Mercedes is te leasen vanaf 989 euro. Je kunt de auto op de website Mobilityservice.nl geheel naar eigen wens samenstellen en meteen bestellen.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde