Typisch Mercedes interieur
Volledig duurzaam ontworpen met duurzame materialen
Snellaadvermogen van 112 kW DC
Sinds 2021 kan de Mercedes EQC laden met een 3-fase boordlader. Dit is een 16 ampère lader waarmee laden met 11 kW mogelijk is. Voor het DC snelladen is het niet de snelste auto op de markt, met een snelheid van 110 kW.
In realiteit zul je echter weinig hinder ondervinden van de capaciteiten. Via een 3-fase openbare- of thuislader is de auto in ongeveer 8u45 weer volgeladen. Bij een snellader kun je na 35 minuten weer met 80% de weg op.
Range Mercedes EQC | ||||
---|---|---|---|---|
Zomer - stadsverkeer |
530 km
|
Winter - stadsverkeer |
370 km
|
|
Zomer - snelweg |
340 km
|
Winter – snelweg |
270 km
|
|
Zomer - gecombineerd |
420 km
|
Winter - gecombineerd |
315 km
|
Specificaties Mercedes EQC | ||||
---|---|---|---|---|
Acceleratie (0-100 km/h) |
6 sec
|
Topsnelheid |
180 km/h
|
|
Realistisch verbruik |
24-24 kWh/100 km
|
Vermogen |
300 pk
|
|
Trekgewicht ongeremd |
750 kg
|
Trekgewicht geremd |
1800 kg
|
Ook Mercedes meldt zich in het speelveld van de elektrische auto. De EQC is de eerste elektrische SUV van Mercedes en moet de concurrentie aangaan met de Audi E-Tron, de Jaguar I-Pace en de Tesla Model X. Het is daarom ook geen toeval dat de opgegeven actieradius exact hetzelfde is als de E-Tron.
Interessant is de koppeling die Mercedes maakt met duurzame mobiliteit. Ze gaan veel verder dan alleen een ‘groene’ aandrijflijn, zonder directe CO2 uitstoot. 99 procent van de onderdelen in de EQC zijn volledig duurzaam geproduceerd. Zo zijn er onder andere stoffen als kenaf, wol katoen, papier en natuurlijk rubber gebruikt. Een signaal dat Mercedes écht bezig is met verduurzaming en niet alleen maar ‘meedoet’ met de rest om niet achter te blijven.
Het design van de EQC is vernieuwend maar toch typisch Mercedes. De blauwe accenten moeten ervoor zorgen dat je direct ziet dat het om een elektrische Mercedes gaat. Het interieur is gebaseerd op de bestaande modellijn en zal elke Mercedes rijder bekend voor komen.
Mercedes maakt er verder geen geheim van dat de auto een rechtstreekse concurrent zal zijn voor de I-Pace, de Model X, maar vooral ook de e-tron. Zelfs de opgegeven actieradius van de EQC is gelijk aan die van de e-tron. Niet zo gek ook; de auto’s moeten vissen uit dezelfde vijver geïnteresseerden. Interessant is wel het accupakket en de verbruikscijfers. Mercedes maakt gebruik van een 80 kWh batterij en heeft een prima opgegeven verbruik van 22,3 kWh per 100 kilometer. Voor zo’n grote auto prima cijfers. Wat wel opvalt is dat de auto niet supersnel kan laden. Met 110 kW is het niet de snelst ladende auto op het speelveld, maar uiteindelijk zul je hier in de praktijk door de ruime actieradius weinig van merken.