Wat wordt dé leaseauto van 2021? Onze EV-expert Sebastiaan heeft samen met Wouter Karssen van Autoblog een top 10 van de meest populaire leaseauto’s samengesteld. We kunnen alvast verklappen dat het een divers lijstje is. Van de Dacia Spring Electric tot aan de Audi Q4 e-tron. Het is dus absoluut de moeite waard om de video te bekijken! Wat is jouw eigen top 10? Laat het ons weten!
De nummer 1 leaseauto van 2021 is de Kia EV6. Het automerk heeft de besteldatum naar voren gehaald vanwege de overweldigende reacties en reserveringen. De EV6 belooft een groot succes te worden. Maar waarom is de Kia EV6 nu al zo populair? Dankzij de 800V-oplaadtechniek, techniek tot voor kort alleen beschikbaar op de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT, gaat het met de Kia EV6 mogelijk zijn om super snel te laden bij een DC-snellader. Binnen 4 minuten en 30 seconden heeft de auto weer 100 kilometer extra range. Opladen van 10% naar 80% is mogelijk binnen een kwartier (snellaadvermogen van 350 kW DC).
De IONIQ 5 is een ruime auto, hij is zelfs groter dan de ID.4. Overigens kan de IONIQ 5 net zo snel opladen als de Porsche Taycan, maar is qua prijs vergelijkbaar met de Hyundai Kona Electric. Deze EV is veelbelovend; je hebt verrassend veel ruimte, een groot accupakket en uitstekende (snel)laadmogelijkheden. Bovendien heeft de auto een uniek design! De IONIQ 5 deelt een platform met de Kia EV6.
De elektrische auto van Skoda is nu al zeer geliefd onder de zakelijke rijder. De auto is ruim, betaalbaar en standaard rijk uitgerust. Bovendien heeft de auto een uitstekend accupakket. Wat opvallend is, is dat deze EV standaard over een 50 kW DC lader beschikt. Wij raden dus absoluut aan om de auto te upgraden met een warmtepomp en de optionele boordlader van 100-125 kW DC (afhankelijk van de uitvoering).
De Volkswagen ID.4 staat op een terechte vierde plek. De auto is ruim, heeft een groot accupakket en heeft uitstekende (snel)laadmogelijkheden. Je kunt de uitrustingsniveau’s van deze EV overigens niet vergelijken met zijn kleinere broer – de Volkswagen ID.3. Hoewel de uitrustingsniveaus dezelfde naamgeving delen zijn deze inhoudelijk totaal verschillend. De ID.4 is namelijk standaard al een stuk luxer dan de ID.3.
De Volkswagen ID.3 staat op een vijfde plek. De EV van Volkswagen had in het begin wat last van softwareproblemen, maar inmiddels is dit probleem verholpen en gaat het een stuk beter met de ID.3 dankzij de over-the-air updates. Deze elektrische auto van Volkswagen is betaalbaar, verbazend ruim van binnen en fiscaal aantrekkelijk: je kunt vanwege onze voorraad nog een auto rijden met 8% bijtelling.
Op de zesde plek staat de Ford Mustang Mach-E. Het paradepaardje van Ford wordt (eindelijk) uitgeleverd. De auto zou natuurlijk in 2020 al op de markt komen, maar vanwege leverproblemen is dit uitgesteld naar 2021. Erg jammer, aangezien 2020 hét moment was voor deze auto. Nu moet de elektrische Ford concurreren met EV’s die qua specs vergelijkbaar zijn. Toch zien wij ook dat de interesse weer toeneemt voor deze auto. Houd onze website dus goed in de gaten, want binnenkort zullen wij een uitgebreide review van deze populaire EV plaatsen.
De Polestar 2 staat op nummer 7. De grote concurrent van de Tesla Model 3. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Long Range (SE), dan moet de auto volgens de WLTP-testmethode een actieradius halen van ruim 500 kilometer. In de praktijk zal dat altijd iets afwijken, dus het rijbereik zal neerkomen op zo’n 350 tot 400 kilometer. Het rijbereik in combinatie met een fiscale waarde onder de 50.000 euro maakt deze auto extra interessant voor de zakelijke rijder. Tevens heeft de auto een strak design en comfortabele stoelen.
De achtste plek gaat naar de Tesla Model Y. Best een gewaagde keuze, aangezien er nog vrij weinig bekend is over de levertijd. Toch zien wij dat er veel interesse is voor het nieuwe model van Tesla. Het automerk heeft inmiddels een behoorlijke reputatie opgebouwd met onder andere de Tesla Model 3. Wij hopen dat dit model nog dit jaar wordt geïntroduceerd. De Model Y zal het dan ongetwijfeld goed gaan doen. Met name de laadinfrastructuur en het snelladen heeft Tesla uitstekend voor elkaar.
Op de negende plek staat de Audi Q4 e-tron. Qua specs is deze auto vergelijkbaar met de ID.4, maar dan duurder. Het instapmodel raden wij overigens niet aan, vanwege onder andere de 2-fase boordlader. Voor ongeveer 3.000 tot 4.000 euro krijg je een groter accupakket en daarmee ook een groter rijbereik. Dit model beschikt wel over een 3-fase boordlader wat de laadtijd met een derde verkort.
Wellicht zou de Dacia Spring Electric niet als eerste keuze in je opkomen, toch vinden onze EV-experts dat deze EV absoluut thuishoort in de top 10. Waarom? Allereerst omdat de Dacia Spring Electric een betaalbare EV (onder de 20.000 euro) in het A-segment is. De auto heeft weliswaar niet het grootste accupakket (26,8 kWh), maar daar is de prijs natuurlijk ook naar. De auto is overigens qua ruimte een stuk groter dan de Seat Mii Electric of Skoda Citigo e iV. Wij zien met name de interesse voor deze EV toenemen onder bedrijven die bezig zijn met het verduurzamen van het wagenpark en die daarbij op zoek zijn naar een leaseauto in het A-segment. Deze auto is met name interessant voor de zakelijke rijder die bijvoorbeeld veel in de stad rijdt en in totaal tussen de 10.000 tot 20.000 kilometer per jaar aflegt. Daarom staat de elektrische Dacia op een terechte nummer 10.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde