Beoordeeld met 9,3
085 4871441

Bijtelling elektrische auto 2026: De grote veranderingen die je moet weten

Bijtelling elektrische auto 2026: De grote veranderingen die je moet weten

Het voordelige bijtellingsfeestje voor elektrische auto's loopt in 2026 ten einde. Vanaf 1 januari 2026 stijgt de bijtelling voor alle elektrische leaseauto's naar 22% - hetzelfde tarief als benzine- en dieselauto's. Voor veel zakelijke rijders betekent dit honderden euro's per jaar extra belasting betalen. Maar er zijn nog steeds andere oplossingen om het fiscale voordeel te behouden.

Als EV-expert helpen wij dagelijks ondernemers en bedrijven met het maken van de juiste keuzes. Vorige maand nog begeleidde we een wooncoöperatie bij het elektrificeren van hun complete wagenpark, juist vanwege de aankomende wijzigingen. In dit artikel delen we niet alleen wat er precies verandert, maar vooral hoe jij er slim op kunt inspelen.

Wat wordt de bijtelling voor elektrische auto's in 2026?

De bijtelling voor elektrische auto's wordt in 2026 verhoogd naar 22%, hetzelfde tarief als benzine- en dieselauto's. Dit betekent het einde van het fiscale voordeel dat elektrische auto's sinds 2021 hadden.

Het nieuws over deze wijziging is al een tijd bekend, maar de praktijk blijkt anders dan veel mensen denken. In onze gesprekken met klanten merken we dat er veel onduidelijkheid bestaat over wat er nu precies verandert en vooral wanneer. De overgangsregeling zorgt namelijk voor interessante mogelijkheden die veel mensen over het hoofd zien.

Vanaf 1 januari 2026 geldt voor alle nieuwe elektrische leasecontracten het tarief van 22% bijtelling. Dit betekent concreet dat het fiscale voordeel van elektrisch rijden grotendeels verdwijnt, maar niet volledig. Hier komen we later in het artikel op terug.

Hoeveel extra ga ik betalen aan bijtelling in 2026?

De extra kosten voor bijtelling in 2026 variëren sterk per auto en situatie. Voor een Tesla Model 3 (€45.000) betaal je €1.500 per jaar extra, wat netto neerkomt op ongeveer €46 per maand meer belasting. Voor goedkopere auto's zoals de Renault 5 E-Tech (€32.000) is de impact slechts €34 per jaar extra.

Laten we beginnen met het meest voorkomende scenario: de consultant met een Tesla Model 3. Deze auto heeft een cataloguswaarde van €45.000 en is veruit de populairste keuze onder onze zakelijke klanten. In 2025 betaal je over de eerste €30.000 nog 17% bijtelling en over de resterende €15.000 al 22%. Dit komt neer op €8.400 per jaar aan bijtelling. Vanaf 2026 betaal je over het volledige bedrag 22%, wat neerkomt op €9.900 per jaar. Het verschil van €1.500 per jaar klinkt misschien beheersbaar, maar voor iemand in de hoogste belastingschijf betekent dit netto ongeveer €555 per jaar extra.

Voor ondernemers met een wagenpark is de impact veel groter. Voor bijvoorbeeld een consultancy bedrijf met acht elektrische auto's, met een gemiddelde cataloguswaarde van €40.000. Voor hen betekent de wijziging €8.800 per jaar extra aan bijtelling voor hun personeel. Dit zou dus kunnen betekenen dat zij hun mobiliteitsbeleid heroverwegen en wellicht mobiliteitsbudgetten als alternatief voor leasen overwegen.

Hoe kan ik nog profiteren van de lage bijtelling in 2025?

Je kunt nog profiteren van de 17% bijtelling door vóór 31 december 2025 een elektrische leaseauto te bestellen die ook daadwerkelijk in 2025 wordt geleverd en op kenteken komt. Dit voordeel geldt dan voor de volledige looptijd van je leasecontract, maximaal 5 jaar.

Bestel in 2025 en profiteer vijf jaar van 17% bijtelling. Houd er wel rekening mee dat hiermee de datum van de eerste tenaamstelling bepaalt in welke bijtellingscategorie de auto valt. Onze aanbeveling? Bestel op tijd je elektrische auto om zeker te zijn van levering voor het einde van het jaar. En eenmaal besteld: wijzig niets meer aan je contract, tenzij je het voordeel bewust wilt opgeven. Of kies natuurlijk voor een voorraadauto.

Welke elektrische auto's zijn nog fiscaal interessant in 2026?

Ondanks de bijtellingsstijging zijn er nog steeds aantrekkelijke opties, en wij helpen klanten dagelijks bij het maken van de juiste keuze. De kunst is om te kijken naar de totale kosten, niet alleen naar de bijtelling. Een auto van €32.000 krijgt bijvoorbeeld maar €34 per jaar extra bijtelling, terwijl de besparing op brandstof en onderhoud vele malen hoger is.

De Renault 5 E-Tech, winnaar van Auto van het Jaar 2025, is perfect voor consultants die veel in de stad rijden. Met zijn cataloguswaarde van €32.000 valt de impact van de bijtellingsstijging relatief mee. Bovendien is het gewoon een fantastische auto om mee te rijden, iets wat we regelmatig horen van klanten die de overstap hebben gemaakt van een traditionele auto.

Voor wie iets meer ruimte nodig heeft, is de Volvo EX30 een uitstekende keuze. Het Scandinavische design spreekt veel professionals aan, en met een cataloguswaarde van €35.000 blijft de bijtelling impact beperkt tot €85 per jaar extra. Een van onze klanten, consultant bij een groot accountantskantoor, vertelde ons: "De EX30 is de perfecte combinatie van stijl, functionaliteit en nog steeds fiscaal aantrekkelijk."

In het segment tussen €30.000 en €50.000 blijft de Tesla Model 3 populair, ondanks de hogere impact. Het Supercharger netwerk is nog altijd een groot voordeel voor mensen die veel lange afstanden rijden. Onze tips voor Tesla Model 3 gebruikers helpen om het maximale uit deze auto te halen.

Wat zijn alternatieven voor een elektrische leaseauto in 2026?

De belangrijkste alternatieven voor een elektrische leaseauto in 2026 zijn een mobiliteitsbudget (flexibeler en vaak voordeliger), zakelijke eigendom via je BV (vermijd bijtelling, behoud MIA/VAMIL aftrek), of financial lease (lagere maandlasten, wel restrisico). Elk alternatief heeft voor- en nadelen afhankelijk van je situatie.

Welke andere belastingen veranderen er voor elektrische auto's?

Ook de wegenbelasting voor elektrische auto's wordt stapsgewijs verhoogd: van 25% van het normale tarief in 2025 naar 50% in 2026 en 100% vanaf 2027. Het artikel over de wegenbelasting ontwikkelingen laat zien dat dit voor de meeste elektrische auto's nog steeds €20-50 per maand betekent.

BPM-ontwikkelingen zijn vooralsnog gunstig voor volledig elektrische auto's, die voorlopig vrijgesteld blijven. Plug-in hybrides zien hun voordeel wel verder afgebouwd worden. Voor ondernemers die overwegen om hun wagenpark te elektrificeren, is het belangrijk om deze ontwikkelingen mee te nemen in de business case.

Subsidies blijven deels beschikbaar. Echter zijn SEPP subsidie voor particulieren en de SEBA voor bedrijfsauto's voorlopig stopgezet. Laadpaal subsidies via SPRILA blijven wel beschikbaar, wat belangrijk is voor bedrijven die eigen laadinfrastructuur willen aanleggen.

Wat moet ik doen als werkgever met een wagenpark in 2026?

Start nu al met een grondige analyse van alle aflopende contracten en hun timing. Het is vaak verstandig om niet alle auto's tegelijk te vervangen, maar een gefaseerde aanpak te kiezen.

Is elektrisch leasen nog steeds voordeliger dan benzine in 2026?

Ondanks de bijtellingsstijging blijft elektrisch rijden aantrekkelijk, zowel financieel als praktisch. De totale eigendomskosten zijn nog steeds lager dan bij traditionele auto's, vooral als je veel kilometers maakt. Bovendien krijgen elektrische auto's toegang tot gebieden waar dieselauto's steeds vaker geweerd worden, en het rijcomfort is onvergelijkbaar beter.

Het belangrijkste is om weloverwogen keuzes te maken. Of je nu profiteert van de overgangsregeling door een snelle bestelling eind 2025, of kiest voor een nieuwe strategie in 2026 – met de juiste aanpak kun je nog steeds besparen en vooral: blijven genieten van elektrisch rijden.

Waar kan ik persoonlijk advies krijgen over bijtelling 2026?

Bij Mobility Service begrijpen we dat jouw mobiliteit meer is dan alleen van A naar B rijden. Het gaat om slim ondernemen, fiscaal voordeel behalen en rijden in een auto die bij je past. Daarom kijken we altijd verder dan alleen de leaseprijs en denken we mee over jouw totale mobiliteitsoplossing, ook als de fiscale regels veranderen.

Wil je weten wat de beste strategie is voor jouw specifieke situatie? We rekenen gratis voor je uit welke opties het meeste voordeel bieden en denken mee over alternatieven die je misschien nog niet had overwogen. Neem gerust contact met ons op of vraag vrijblijvend alvast een offerte aan.

Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3. dit jaar een goede keuze

Mobility licenseplate

Mail of bel ons
We helpen graag

085 48 71 441 info@mobilityservice.nl