Na bijna 15 jaar is MG terug op de markt met de 100% elektrische MG ZS EV. Wil je graag een elektrische auto rijden met 4% bijtelling in 2019? Wellicht is de MG ZS EV iets voor jou. Hoe rijdt de MG ZS EV in de praktijk en zit er potentie in de MG ZS EV?
Kortom, ben je benieuwd naar praktijkervaringen met de MG ZS EV? Onze collega Sebastiaan rijdt nu al een aantal weken in de 100% elektrische MG ZS EV en deelt dit in dit artikel zijn praktijkervaringen met de volledig elektrische MG ZS EV.
De MG ZS EV is nog maar net uit op de markt, maar onze collega Sebastiaan rijdt. als een van de eersten in Nederland, inmiddels al een aantal weken in de 100% elektrische MG ZS EV.
Wat mij direct opvalt is dat de MG ZS EV ruim is. Wat de MG ZS EV zo bijzonder maakt is dat het interieur van de auto heel netjes en luxe is afgewerkt. Van binnen kun je de auto vergelijken met een Volkswagen. De kunstlederen bekleding oogt hoogwaardig, het stuur is net zoals die van een Volkswagen Polo, de auto is voorzien van stoelverwarming, het is mogelijk om je telefoon via Apple Carplay & Android Auto te verbinden en ga zo maar door. Bovendien is de MG ZS EV ruimer dan de populaire Hyundai Kona Electric en vergelijkbaar met de Kia e-Niro.
Ik verwacht zelf dat de elektrische auto in dit segment het nog weleens goed kan gaan doen onder de zakelijke rijder. De 100% elektrische MG ZS EV is ruim, heeft een gunstig leasetarief en lage bijtelling mede dankzij de relatief lage fiscale waarde.
De MG ZS EV heeft een hoge en fijne zit en heeft een goede wegligging. Zoals iedere elektrische auto, komt de MG ZS EV snel van zijn plek en tegelijkertijd loopt de range daarbij niet al te snel terug. De auto is comfortabel geveerd maar heeft niet overmatig veel last van ‘body-roll’, ofwel het overhellen van de auto in de bocht. Dankzij de adaptive cruise control & lane assist is het woonwerk-verkeer een ontspannen rit.
De MG ZS EV heeft een 44,5 kWh accupakket en een actieradius van 263 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Als je kijkt naar de concurrentie dan kan ik me voorstellen dat je in eerste instantie denkt dat het accupakket iets tegenvalt. Als ik kijk naar mijn praktijkervaringen met de MG ZS EV, dan moet ik heel eerlijk zeggen dat de actieradius mij alles meevalt. Uiteraard hangt het af van je rijgedrag, als je bijvoorbeeld gewend bent om volop het gas in te trappen op de snelweg, dan loopt de range sneller terug. Maar als je netjes 100 kilometer per uur rijdt (nieuwe maximumsnelheid), dan is een actieradius van 230 kilometer in de winter zeker realistisch en haalbaar.
Net zoals iedere andere elektrische auto kun je de MG ZS EV thuis opladen, via openbare oplaadpunten en via snellaadstations zoals Fastned. Als ik mijn MG ZS EV thuis oplaad (1-fase), met een laadvermogen van 7,4 kW is de auto binnen 7 uur en kwartier weer volledig opgeladen (van 0 naar 100%). Je bent overigens dezelfde tijd kwijt als je de MG ZS EV bij een openbare laadpaal oplaadt. Ga je de MG ZS EV bij een snellaadstation zoals Fastned opladen (laadvermogen van 80 kW DC), dan is de auto binnen 36 minuten van 0-80% opgeladen.
Tegenwoordig brengen vele automerken naast een elektrische auto ook een bijbehorende app uit. Ik kan me zo voorstellen dat je een app bij de MG ZS EV mist. Het is namelijk wel erg handig om de actuele laadstatus van een afstand te bekijken. In China en Thailand is er inmiddels al wel een app voor de elektrische MG beschikbaar.
Ben je net zoals ik enthousiast geworden en wil je graag een MG ZS EV leasen in 2019 en profiteren van 4% bijtelling? De MG ZS EV is per direct beschikbaar. De elektrische MG ZS EV is te leasen vanaf 419 euro per maand.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde