Dat mijn nieuwe werk zo avontuurlijk zou worden, had ik natuurlijk nooit verwacht. Toen ik net een maand bij Mobility Service werkte, werd ik uitgedaagd: met de Hyundai IONIQ 5 op vakantie naar Zwitserland en Italië. Ik sla natuurlijk nooit een uitdaging af, dus: challenge accepted. Klein detail: ik heb nog nooit langer dan een paar kilometer met een EV gereden en zeker niet geladen. Laat staan in het buitenland! Desondanks is het tegenwoordig niet echt een uitdaging meer om met een elektrische auto naar het buitenland te gaan. Ik neem de lezers van onze blog natuurlijk graag mee in mijn voorbereidingen en de uiteindelijke rit. Ik heb er zin en hierbij deel 1: de onmisbare voorbereiding.
Heb je een elektrische auto gekocht, dan regel je natuurlijk alles zelf. In mijn geval ligt dit wat anders. De Hyundai IONIQ 5 die ik meekrijg, is van Mobility Service. Met andere woorden: het is een leaseauto. Voordat je op eigen houtje alles gaat regelen, is het dus belangrijk dat je gaat kijken wat er standaard bij zit. Bij de voorbereiding is het daarom handig om jezelf de volgende vragen te stellen:
Mag ik de leaseauto meenemen naar het buitenland?
Is de groene kaart verplicht in het buitenland?
Is de laadpas die ik gekregen heb van mijn werkgever geldig in het buitenland?
Heeft deze laadpas genoeg dekking in de landen waar ik naartoe ga?
Is pechhulp geregeld vanuit de leasemaatschappij?
Krijg ik vervangend vervoer in het buitenland?
Bij Mobility Service is dit gelukkig heel handig geregeld. Je kunt al deze services handig opnemen in je leasecontract. Overleg dit natuurlijk wel eventjes met je werkgever omdat er soms een meerprijs geldt.
Voor het melden van pech en schade kun je bij Mobility Service gebruikmaken van de berijdersapp. Dit is een handige app die je in staat stelt snel schade te melden, maar ook vind je daarin alle belangrijke telefoonnummers die je bij de hand moet hebben tijdens je ritten. Dit scheelt je een hoop uitzoekwerk als er onverhoopt iets misgaat! Die heb ik daarom snel even gedownload. Je weet het maar nooit…
Daarnaast heb ik nog een aantal handige apps gedownload die tijdens mijn reis van pas kunnen komen. Zo kan ik bijvoorbeeld met de apps van Shell Recharge IONITY, JuicePass, Tesla een laadsessie starten en stoppen. De app van ABRP, ANWB, Smoov en Electric Routes heb ik gedownload, zodat ik gemakkelijk alle beschikbare laadpunten op mijn route kan bekijken. En tot slot heb ik natuurlijk de app van Hyundai zelf gedownload; de Bluelink-app. Zo kan ik onder andere de actuele status van een laadsessie in de gaten houden.
Rijd je in een leaseauto? Controleer dan van te voren of je beschikt over een internationale of nationale laadpas. Dit kun je gemakkelijk navragen bij je leasemaatschappij. Tegen een meerprijs zou je de laadpas bijvoorbeeld om kunnen zetten naar een internationale laadpas.
In mijn geval is het noodzakelijk om de laadpassen zelf te regelen. De uitdaging is om op vakantie te gaan, zoals elke elektrische rijder dat zou doen. Een niet geheel onbelangrijk onderdeel is dan: laadpassen regelen! Je wilt natuurlijk niet straks bij een laadpaal staan en niet kunnen laden. Via de website Laadpastop10.nl kon ik gelukkig erg handig zien welke laadpassen de beste dekking hadden in de landen waar ik deze vakantie doorheen kom: Duitsland, Zwitserland en Italië. Je kunt op deze website precies aangeven welke zaken je belangrijk vindt. Wil je de hoogste dekking of vind je het juist belangrijk dat je overal kunt snelladen. Wat je wensen ook zijn, zij geven je de beste adviezen omtrent laadpassen. Let wel op dat je aanklikt dat de laadpassen leverbaar zijn in Nederland en dat de levertijd overeenkomt met je vertrek. Niet alle laadpassen heb je even snel in huis. Om dit te testen en om genoeg laadpassen bij me te hebben, heb ik er drie besteld: ANWB, Shell Recharge en Greenchoice.
Het fijne aan de Shell Recharge laadpas is dat je gelijk een digitale laadpas tot je beschikking hebt. Hierdoor zul je nooit zonder laadpas staan en kun je gelijk weer verder. Dit is met de andere laadpassen wel anders. Die van ANWB heeft een relatief lange levertijd. Of dit standaard zo is, weet ik natuurlijk niet. Bij mij duurde dit wel beduidend langer dan bij de rest. Ik betwijfel of hij er zal zijn voor mijn vakantie. Ik ga tijdens mijn vakantie alledrie de laadpassen testen en zal mijn bevindingen delen in de volgende delen van mijn reis.
Ondanks alle handige laadpassen, kan het voorkomen dat een laadpaal een geheel eigen systeem hanteert en geen enkele laadpas werkt. Oh oh! Dat is niet een situatie waar je in wilt komen in een gebied met wat minder laadpalen dan gebruikelijk (zoals Zwitserland). Je bent dan soms iets meer afhankelijk van een laadpaal en om altijd te kunnen laden is mij daarom aangeraden om ook een creditcard mee te nemen.
Let op: een debitcard waar je vooraf geld op stort werkt vaak niet. Zorg dus dat je op tijd een creditcard aanvraagt voordat je op reis gaat. Ik zal mezelf dus bewapenen met mijn ING Mastercard. Zo kom ik (hopelijk) niet in de problemen.
Om het jezelf nog eenvoudiger te maken in Italië kun je ook gebruikmaken van de digitale laadpas van Enel X. Dit is het meestgebruikte laadnetwerk in Italië en door het downloaden van de app, kun je nagenoeg overal laden. Ook hiervoor dien je in het bezit te zijn van een creditcard of PayPal account. De app die bij de laadpas van Enel X hoort, is: Juicepass. Deze kun je eenvoudig downloaden en activeren via de Google Play Store of de Apple App Store.
Mobility Service heeft bakken ervaring met elektrische auto’s en ze hebben dit al eens vaker getest met verschillende auto’s. Ze worden niet voor niets dé EV-expert genoemd. Het is daarom verstandig om voor vertrek een aantal blogs van ze te lezen, zodat je precies weet wat je te wachten staat:
En dan nu: het plan. Alle belangrijke zaken die ik vooraf moest regelen zijn inmiddels gedaan. De laadpassen zijn binnen (behalve ANWB), de apps zijn gedownload en de auto zal opgeladen klaar staan voor vertrek. Met een elektrische auto is het belangrijk om vooraf te bepalen hoe je wilt gaan rijden, omdat niet alle tankstations snelladers hebben. Gelukkig zijn daar een aantal routeplanners voor die dit eenvoudig maken. Zo kun je gebruikmaken van ABetterRouteplanner.com, ANWB routeplanner voor EV’s en Electric Routes. Opvallend is dat zowel ABetterRoutePlanner als ANWB allebei ongeveer dezelfde route met dezelfde laadtijden aangeven. Volgens de routeplanner van ANWB kom ik er met 6 stops en een laadtijd van 1 uur en 42 minuten. ABetterRouteplanner.com denkt dat ik het kan doen met 7 stops van in totaal 1 uur en 33 minuten. Electric Routes denkt dat ik het allemaal veel eenvoudiger kan doen met maar 4 stops en 1 uur en 16 minuten laadtijd. Zoals je hierboven kunt zien worden de laadkosten via ABRP geschat op zo’n 84 euro. Niet gek voor reiskosten. Ik ben heel benieuwd of dit in de praktijk ook overeen zal komen.
Om het uitdagend te maken, heb ik besloten in eerste instantie de route van Electric Routes te volgen. Deze kan ik handig exporteren naar Google Maps, waardoor ik gewoon gebruik kan maken van deze vorm van navigeren. Wel zo handig! In mijn volgende blog kan ik jullie vertellen of deze routeplanner het inderdaad bij het juiste eind had en ik het met een 3-stopper heb kunnen redden naar Kiental in Zwitserland. Wordt vervolgd….
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde