In Nederland is Lexus vooral bekend als het luxe merk van Toyota. Door deze link is Lexus ook het merk van hybride auto’s geworden. De laatste jaren zijn ze volop aan het elektrificeren geslagen. Het merk is met de Lexus UX hier vol op in gegaan. Waar het model in eerste instantie als hybrid is uitgebracht, werd meteen bekend dat er ook een vol elektrische variant op de markt zou komen. Deze is nu beschikbaar als de Lexus UX300e Electric en wij hebben er een testrit mee mogen maken en gaan je in deze review meenemen in onze bevindingen.
Van buiten is de auto op en top Lexus. De UX 300e Electric heeft veel scherpe lijnen en ziet er hiermee modern en futuristisch uit. Het is ook meteen duidelijk dat het Lexus UX betreft. De verschillen zijn dan ook beperkt tot kleine details zoals de grille boven de mistlichten en een zeer subtiele ‘electric’ badge op de achterportieren. De auto is verder voorzien van LED-achterverlichting die van de ene kant naar de andere kant van de auto loopt. Opvallend detail is de plaatsing van de laadpoorten. Aan de linkerkant is de auto voorzien van een CHAdeMO snellaadpoort en aan de rechterkant is de auto voorzien van een Mennekes AC laadpoort.
Wanneer we instappen in de auto valt meteen de kwaliteit op. Dat Lexus een luxe merk is, wisten we al, maar ook de UX300e Electric voldoet aan dit plaatje. Mooie materialen, kleine en zeer beperkte kieren en geen kraakjes. Een echte premium ervaring zoals je dat mag verwachten van een Lexus.
Waar de afwerking op een zeer hoog niveau ligt, zijn er ook een paar opmerkingen te plaatsen. Lexus heeft er bij de UX300e Electric voor gekozen om geen touchscreen te plaatsen. Bediening van het infotainment systeem gaat middels een touchpad, die vereist dan ook gewenning.
De Lexus UX300e Electric is een echte crossover, geen SUV. Voorin is veel ruimte, hier is niks over te klagen. De kofferruimte is voldoende, deze is overigens forser dan de kofferbak van zijn hybride broertje, heel opvallend! Minder ruim is de auto voor achterpassagiers. Het accupakket van de UX 300e zorgt ervoor dat de beenruimte beperkt is. Het ontbreken van een uitsparing in het accupakket zorgt er tevens voor dat de voeten niet onder de voorstoelen kunnen. Al met al is de auto minder geschikt voor berijders die vaak met meer dan twee man op pad gaan.
Op het gebied van rijden heeft Lexus de naam van rust en comfort. De Lexus UX 300e Electric is hier geen uitzondering op. Rijden in deze auto is dan ook je zeer ontspannen van A naar B verplaatsen waarbij de rust en stilte heel erg opvalt. Opvallend genoeg zou je van een dergelijke auto veel comfort verwachten. De UX 300e valt echter juist op door zijn stuurgedrag, de auto stuurt verrassend leuk, precies en direct!
Verder is de Lexus UX 300e Electric een vlotte auto. De auto heeft een koppel van 300 Nm waarmee hij snel van zijn plaats komt. Qua vermogen is de auto ook ruim voorzien met 204 PK. Snelheid te kort kom je dan ook nooit.
Op het gebied van actieradius is de Lexus een gemiddelde speler in de markt van elektrische auto’s met een pakket van 54 kWh. De actieradius van de auto zal uit gaan komen op ongeveer 300 kilometer volgens de WLTP norm. In de praktijk zal dit realistisch uit gaan komen op ongeveer 270 kilometer.
Voor het opladen is de auto voorzien van 1-fase boordlader. Dit is, in tegenstelling tot veel van de concurrentie, niet een 3-fase boordlader. Het gevolg hiervan is dat het opladen van de auto bij een 22 kW laadpaal uit zal komen op ongeveer 9 uur laden, sta je bij een 11 kW laadpaal dan zal dit oplopen naar plusminus 16,5 uur. Snelladen kan de auto middels een 50 kW DC boordlader. Bij een snellader zal je ongeveer een uur staan om de auto dan voor 80% op te laden.
De Lexus UX 300e Electric is een chique en luxe auto met enkele eigenaardigheden. Het opvallend design en de hoogwaardige afwerking zal veel echte Lexus liefhebbers bekoren en aanspreken. En Lexus zou Lexus niet zijn als de service zou ontbreken. Ze staan 24/7 voor je klaar, zelfs als het op laadproblemen aan komt. Je moet echter wel een echte liefhebber zijn om deze auto rationeel te kiezen. Qua technologie voor laadtechniek, accupakket en infotainment heeft Lexus ervoor gekozen om de auto niet te voorzien van de allernieuwste technieken en dat is jammer. Er zijn op dat gebied modernere, interessantere opties op de markt beschikbaar.
Wil je de Lexus UX 300e Electric leasen, dan kan dat vanaf 677 euro per maand met een bijtelling van 8%. De verwachting is dat de Lexus UX 300e Electric beperkt geleverd zal gaan worden vanaf juli 2020. Ben je toch op zoek naar een cross-over die per direct leverbaar is, dan kan je kijken naar de Kia e-Niro Executiveline MY2019 of de Hyundai Kona Electric Premium MY2020.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde