2021 is voor Mercedes-Benz een belangrijk jaar met de introductie van een zestal nieuwe elektrische auto’s. Daarnaast heeft Daimler AG, het moederbedrijf van Mercedes, nog meer nieuws en aankondigingen op het gebied van elektrisch rijden. Vandaag heeft Daimler bekend gemaakt zich aan te sluiten bij de Automotive Cells Company (ACC) van Stellantis en Total. Wat gaat dit betekenen voor de productie van accu’s van elektrische auto’s? Wij vertellen je er meer over!
Sinds september 2020 is Stellantis, moederbedrijf van onder andere Peugeot, Citroën, Opel en Fiat, een samenwerking met Total gestart. Total is vooral bekend als de Franse aanbieder van fossiele brandstoffen. Sinds 2021 is Total omgedoopt tot TotalEnergies, met als doel aan te geven dat het zich ook gaat storten op groene vormen van brandstof. Als onderdeel van deze ontwikkeling heeft TotalEnergies een samenwerking met Stellantis opgesteld voor de productie van auto accupakketten in Europa. Op deze manier zal er meer onafhankelijkheid ontstaan. Deze samenwerking heeft de naam Automotive Cells Company gekregen waarbij het doel is om naast de merken van Stellantis, ook andere auto producenten aan te laten haken. Vandaag is bekend geworden dat de Daimler groep de tweede auto producent is die zich aansluit bij het project. Dit betekent dat alle partijen 1/3 van de aandelen in handen krijgen.
Door de samenwerking en financiële steun vanuit de Daimler groep zal er meer mogelijk worden op het gebied van groei. Het doel is om in 2030 een totale productiecapaciteit van minimaal 120GWh per jaar op te leveren. Om deze omvang even tastbaar te maken: een Hyundai IONIQ 5 heeft een accupakket van 73 kWh. 1 GWh is 1.000.000 kWh, dit betekent dus dat het ACC verwacht meer dan 73 miljoen van dergelijke accupakketten jaarlijks te kunnen produceren! Echter is dit volgens Mercedes-Benz nog niet voldoende om naar een volledig elektrische wagenpark te gaan, hiervoor zou namelijk een accucapaciteit van 200GWh benodigd zijn.
Uiteraard is het nog niet duidelijk hoeveel accupakketten het ACC in de praktijk jaarlijks zal gaan produceren. Eerder schreven we al over dat ieder merk een andere visie heeft op de ontwikkeling van de elektrische auto. Waar het ene merk zich op actieradius richt, richt de ander zich juist op het verkorten van de laadtijd. Wij zijn erg benieuwd hoe het ACC zich zal ontwikkelen komende jaren en gaan het zeker volgen.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde