De klok begint te tikken voor zakelijke rijders die nog willen profiteren van de lage bijtelling op elektrische auto's. Vanaf 1 januari 2026 verandert de bijtelling voor elektrische auto's. In plaats van 17% over de eerste €30.000 en 22% over het resterende bedrag, betaal je dan het standaardtarief van 22% over de volledige cataloguswaarde. Voor de meeste elektrische leaseauto's betekent dit een verhoging van ongeveer €1.500 bruto per jaar of €7.500 extra over een volledige leaseperiode van vijf jaar. In dit artikel leggen we je precies uit wat dit exact betekent voor je portemonnee.
De klok begint te tikken voor zakelijke rijders die nog willen profiteren van de lage bijtelling op elektrische auto's. Vanaf 1 januari 2026 verandert de bijtelling voor elektrische auto's. In plaats van 17% over de eerste €30.000 en 22% over het resterende bedrag, betaal je dan het standaardtarief van 22% over de volledige cataloguswaarde. Voor de meeste elektrische leaseauto's betekent dit een verhoging van ongeveer €1.500 bruto per jaar of €7.500 extra over een volledige leaseperiode van vijf jaar. In dit artikel leggen we je precies uit wat dit exact betekent voor je portemonnee.
Na jaren van fiscaal voordeel trekt de overheid vanaf 2026 definitief de stekker uit de bijtellingsvoordelen voor elektrische auto's. Waar je in 2025 nog 17% bijtelling betaalt over de eerste €30.000 van je elektrische auto, wordt dat in 2026 gewoon 22% over de volledige cataloguswaarde - precies hetzelfde als bij benzine- en dieselauto's.
Toch kun je in 2026 nog steeds profiteren van de lagere bijtelling. Hoe? Door ervoor te zorgen dat je in 2025 een elektrische auto zakelijk gaat leasen die hetzelfde jaar ook op naam is gezet. In dit artikel leggen wij precies aan je uit hoe het zit met de bijtellingsregels.
Laten we dit eens concreet maken met een Tesla Model Y, nog altijd de populairste leaseauto van Nederland. Met een cataloguswaarde van €45.990 betaal je in 2025 bijtelling over de eerste €30.000 tegen het lage tarief van 17%. Dat komt neer op €5.100 per jaar. Over het resterende bedrag van €15.990 betaal je het standaardtarief van 22%, wat neerkomt op €3.518. In totaal ben je dus €8.618 per jaar aan bruto bijtelling kwijt.
Wacht je tot 2026 met dezelfde auto, dan betaal je over de volledige €45.990 het standaardtarief van 22%. Dat brengt je bruto bijtelling op €10.118 per jaar. Het verschil? Ongeveer €1.500 per jaar, oftewel €125 extra per maand. Over een standaard leaseperiode van vijf jaar praat je over €7.500 extra kosten.
Deze bedragen zijn bruto bijtelling, het bedrag dat bij je salaris wordt opgeteld. Hoeveel je netto kwijt bent, hangt af van je belastingtarief. Voor de meeste zakelijke rijders geldt het tarief van 37,07%, wat betekent dat je van die €125 extra per maand ongeveer €46 netto kwijt bent. Dat klinkt misschien niet dramatisch, maar over vijf jaar praat je alsnog over ruim €2.750 extra kosten.
2025:
Bruto bijtelling per jaar: €8.618
Bruto bijtelling per maand: €718
Netto bijtelling per maand: €718 × 37,07% = €266
2026:
Bruto bijtelling per jaar: €10.118
Bruto bijtelling per maand: €843
Netto bijtelling per maand: €843 × 37,07% = €312
Het mooie van de huidige regeling is dat je bijtellingspercentage vijf jaar vaststaat vanaf het moment dat de auto voor het eerst op kenteken wordt gezet. Wie dus nog in 2025 een elektrische leaseauto neemt, profiteert tot wel vijf jaar van het lage tarief, ook als het contract doorloopt tot 2030.
Uiteindelijk gaat het om een simpele afweging: wil je de komende vijf jaar profiteren van lagere bijtelling, of niet?
Daarom ons advies: als je twijfelt over een elektrische leaseauto, neem dan contact met ons op. Wij rekenen graag persoonlijk voor je uit wat de impact is voor jouw specifieke situatie. Want achteraf betalen we allemaal liever geen duizenden euro's extra voor hetzelfde vervoer.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde