Beoordeeld met 9,3
085 4871441

Volkswagen ID.4 versus Volkswagen ID.5

Volkswagen ID.4 en Volkswagen ID.5

Als je in één oogopslag kijkt naar de Volkswagen ID.4 en daarna naar de Volkswagen ID.5, dan zou je bijna zeggen dat het twee dezelfde auto's zijn. Toch verschillen de twee bijna tweelingbroertjes van Volkswagen wel iets van elkaar. Hoog tijd dus om deze verschillen eens op een rijtje te zetten. Ben jij team ID.4 of ID.5? 

Design Volkswagen ID.4 versus Volkswagen ID.5

Laten we beginnen met het design van beide auto's. De ID.4 is een SUV pur sang. De auto heeft een hoge instap en biedt voldoende ruimte voor het hele gezin (vijf personen). Volkswagen omschrijft de ID.4 ook wel als het beste van twee werelden: SUV en 100% elektrisch. 

Qua design is de ID.5 bijna hetzelfde als de ID.4. Het enige verschil is dat de ID.5 een coupé is. Doordat de Volkswagen ID.5 een coupé is oogt de auto nét iets sportiever en stoerder. De afmetingen van beide modellen komen ook zo goed als overeen. Het verschil zit 'm in de bagageruimte. Met een coupé heb je normaal gesproken iets minder ruimte en als je tot aan het dak gaat laden dan klopt dat bij deze auto's ook. Blijf je onder de bagageruimte afdekking dan ligt dat bij deze Volkswagens net even anders en is de ID.5 zelfs iets groter dan de ID.4. De ID.5 heeft een bagageruimte van 549 liter terwijl de ID.4 het met 543 liter moet doen. Wel is de hoofdruimte op de achterbank in de ID.5 iets minder dan bij de Volkswagen ID.4 vanwege de aflopende daklijn.

Naast de bagageruimte heeft de ID.5 een iets sportiever ontworpen voorbumper die past bij de dynamische aflopende daklijn. 

Interieur Volkswagen ID.4 versus Volkswagen ID.5

Aan het interieur kun je ook echt zien dat beide elektrische auto's familie zijn. Van binnen kun je eigenlijk niet zien in welke auto je zit. Standaard zijn de auto's uitgerust met 'Matrix' bekleding en de opties komen ook aardig overeen. Beiden zijn uitgerust met Lane Assist, Adaptive Cruise Control en parkeersensoren voor en achter.

Prijs Volkswagen ID.4 versus Volkswagen ID.5

De grote hamvraag is natuurlijk: zit er qua prijs ook verschil in? Het antwoord is jazeker. De Volkswagen ID.4 Pure (basisversie) heeft een vanafprijs van 42.940 euro en de ID.5 begint bij 53.990 euro. Eigenlijk is deze vergelijking niet helemaal eerlijk, want de vanafprijs van de ID.4 is een stuk lager vanwege de grootte van het accupakket. De ID.4 kun je namelijk bestellen met een 52 kWh of 77 kWh accupakket. De ID.5 is er echter alleen met een 77 kWh accupakket. De ID.4 met een 77 kWh accupakket heeft een vanafprijs van 51.990 euro. Dit scheelt dus in totaal 2.000 euro. 

Hieronder heb ik de verschillende uitvoeringen en accupakket opgesomd:

Volkswagen ID.4: 

  • Pure (52 kWh) vanaf 42.940 euro

  • Pro (77 kWh) vanaf 51.990 euro

  • Pro Business (77 kWh) vanaf 53.490 euro 

  • GTX (77 kWh) vanaf 61.790 euro 

Volkswagen ID.5:

  • Pro (77 kWh) vanaf 53.990 euro 

  • Pro Business (77 kWh) vanaf 55.490 euro 

  • GTX (77 kWh) vanaf 63.790 euro 

Actieradius Volkswagen ID.4 versus Volkswagen ID.5

Afhankelijk van het gekozen accupakket heeft Volkswagen ID.4 een rijbereik variërend tussen de 361 en 528 kilometer (WLTP). In de praktijk valt de actieradius altijd iets lager uit vanwege de weersomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. Onze ervaring is dat de actieradius van de ID.4 in de praktijk zo tussen de 325 (52 kWh) en 465 (77 kWh) kilometer zit. 

De actieradius van de Volkswagen ID.5 begint bij 516 kilometer volgens de WLTP-testmethode. In de praktijk heeft de ID.5 een rijbereik tussen de 360 en 490 kilometer.

Opladen Volkswagen ID.4 versus Volkswagen ID.5

Opladen, en dan met name de laadsnelheid is ook een belangrijke overweging om wel of niet voor een bepaald type te kiezen.

Volkswagen ID.4

De ID.4 (52 kWh) is bij een openbare laadpaal binnen 8:30 uur weer opgeladen (7,2 kW AC). Ga je naar een snellader dan is de auto binnen 33 minuten weer voor 80% opgeladen (118 kW DC). 

Kies je voor het grotere accupakket dan is de ID.4 binnen 8:15 uur weer opgeladen (11 kW AC). Snelladen kan deze auto ook binnen 33 minuten, maar wel met een snellaadvermogen van 135 kW DC. 

Volkswagen ID.5

Dan de Volkswagen ID.5, kan deze auto een beetje vlot opladen? Daar kunnen we eigenlijk heel kort over zijn. Het laadvermogen bij een openbare laadpaal en snellader is precies hetzelfde als die van de ID.4 (77 kWh). 

Trekgewicht Volkswagen ID.4 versus Volkswagen ID.5

Het maximale trekgewicht van een elektrische auto kan per model nogal verschillend zijn. Zo zijn er genoeg modellen die bijvoorbeeld niets mogen trekken. In het geval van de ID.4 en de ID.5 is dat gelukkig niet zo. Beide ID's hebben een maximaal trekgewicht van 1.000 kg (geremd). 

Volkswagen ID.4 of Volkswagen ID.5 zakelijk leasen

Wat beide auto's ook gemeen hebben is de levertijd. Die is er namelijk bij beide modellen niet. Je kunt de Volkswagen ID.4 al leasen vanaf 641 euro per maand. Ben je toch echt team Volkswagen ID.5? De ID.5 kun je zakelijk leasen vanaf 771 euro per maand. 

Tesla sleutel

Bijtelling elektrische auto 2024

Mobility licenseplate

Mail of bel ons
We helpen graag

085 48 71 441 info@mobilityservice.nl