De meeste laadpalen in de EU staan in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association). Per 100 kilometer staan er ongeveer 47 laadpalen in Nederland. Daarna volgt Luxemburg met 34 laadpalen en Duitsland met 19 laadpalen per 100 kilometer. Nederland is wat dat betreft echt koploper op het gebied van elektrische auto’s en de bijbehorende laadinfrastructuur. Ondanks het feit dat het aantal laadpalen in het buitenland alsmaar toeneemt, blijkt uit de data van ACEA dat er zeker nog werk aan de winkel is in de EU.
Nederland heeft verreweg de meeste laadpalen per 100 kilometer. Zoals je hieronder kunt zien, komt Luxemburg nog enigszins in de buurt qua aantal laadpalen, maar daarna is wel meteen een behoorlijke afname te zien in de dekking. Er zit een behoorlijk verschil tussen de verschillende EU-landen. Oostenrijk, bijvoorbeeld, telt slechts 6,1 laadpalen per 100 kilometer. Overigens beschikt Polen over nog minder laadpalen, terwijl het land maar liefst acht keer groter is.
Nederland 47,5 / 100 km
Luxemburg 34,5 / 100 km
Duitsland 19,4 / 100 km
Portugal 14,9 / 100 km
Oostenrijk 6,1 / 100 km
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat er zelfs 10 landen zijn die niet eens één laadpaal per 100 kilometer heeft. Het marktaandeel van EV’s ligt ook aanzienlijker lager in deze landen (marktaandeel EV’s van minder dan 3%). Daarnaast zijn er 18 EU landen die minder dan 5 laadpalen per 100 kilometer hebben.
Hieronder vind je een overzicht van de top 5 landen met de minste laadpalen.
Litouwen 0,2 / 100 km
Griekenland 0,2/ 100 km
Polen 0,4 / 100 km
Letland 0,5 / 100 km
Roemenië 0,5 / 100 km
De Europese Commissie heeft zichzelf als doel gesteld om in 2030 de CO2-uitstoot met 55% – ten opzichte van 2021 – te verminderen. Autofabrikanten moeten in de komende jaren behoorlijk wat elektrische auto’s op de markt uitbrengen om deze doelstelling te halen.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde