Tegenwoordig is er veel aandacht voor elektrische auto’s. Echter is er ook nog een innovatie geweest die meer onder de radar is gebleven. Afgelopen twee jaar zijn verschillende autofabrikanten zich gaan storten op de zogenaamde ‘mild-hybrid’ technieken. Deze techniek is in de essentie zo bedacht dat de verbrandingsmotor hulp krijgt van een elektromotor waardoor de verbrandingsmotor niet het volledig, benodigde vermogen zelf hoeft te leveren. De motor heeft feitelijk dan ook een hulpje in de vorm van deze elektromotor. In dit artikel vertellen we je alles over deze techniek en of de mild-hybrids interessant kunnen zijn voor de zakelijke rijder.
De techniek van mild-hybrid is gericht op een elektromotor die een riem aandrijft. Hierin is deze motor een generator en elektromotor in een. Via deze riem drijft deze elektromotor de zogenaamde auxiliary aan. Dit is bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging en airco. Hierdoor hoeft de verbrandingsmotor deze onderdelen niet aan te drijven en is door beperktere verliezen uiteraard efficiënter met zijn vermogen en benodigde energie in de vorm van brandstof.
Nou klinkt deze techniek heel erg als de full-hybrid techniek zoals we die kennen van bijvoorbeeld de Toyota Prius, maar er zijn enkele significante verschillen. Een mild-hybrid heeft bijvoorbeeld geen volledig elektrische modus. De elektromotor is hier simpelweg te klein voor en is niet bedoeld als 100% aandrijfonderdeel. Het is echt een ondersteunende elektromotor. De schakeling van de elektromotor is dan ook parallel.
De voordelen van deze techniek zijn dat met gebruik van het bestaande stroomnet van de auto er toch gezorgd kan worden voor een lager brandstofverbruik. Een reductie in het verbruik van tot wel 10% is haalbaar door toepassing van deze techniek. Doordat het een eenvoudig in te bouwen systeem is, is het voor merken een interessante optie om op de standaarduitvoeringen van een auto in te bouwen. Maar er kleeft ook een nadeel aan. Doordat het een parallel systeem betreft zal de motor niet krachtig genoeg zijn om volledig elektrisch te rijden maar ook niet om maximaal regeneratief te remmen.
Voor de zakelijke rijder kan een auto met mild-hybrid techniek eventueel een optie zijn wanneer het bedrijf nog niet klaar is voor volledig elektrische auto’s en auto’s met full-hybrid techniek niet in de smaak vallen.
Toch is het in veel gevallen tegenwoordig aantrekkelijker om over te stappen naar een volledig elektrische auto. De ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s gaan razendsnel. Met een elektrische auto profiteer je van allerlei fiscale voordelen zoals een lage bijtelling van 8%.
Daarnaast is er een ruim aanbod elektrische auto’s waaronder de Tesla Model 3, Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric. Bovendien is de laadinfrastructuur behoorlijk ontwikkeld in Nederland, waardoor het steeds gemakkelijker wordt om een volledig elektrische auto te rijden.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde