Ieder jaar op Prinsjesdag worden de belangrijkste plannen van de regering voor het volgende jaar bekendgemaakt in het Belastingplan. In 2026 gaan er een aantal zaken veranderen voor de leaseauto. Zo stijgt onder andere de bijtelling naar 22% voor een elektrische auto. Benieuwd wat je volgend jaar nog meer kunt verwachten voor de leaseauto en hoe je daar het beste mee om kunt gaan? Lees gauw verder, want naast informatie geven wij ook allerlei tips.
Vanaf 1 januari 2026 is het moment toch echt daar: het bijtellingsvoordeel voor een nieuwe elektrische auto verdwijnt. Dit houdt in dat als je een elektrische auto zakelijk wilt leasen in 2026, je 22% bijtelling gaat betalen in plaats van 17% over de eerste €30.000 en 22% over het resterende bedrag. Dit kan een jaarlijkse verhoging van €1.500 betekenen. Ter vergelijking: voor een populaire auto zoals de Tesla Model 3 (met een cataloguswaarde van €45.000) betekent dit verschil tussen 2025 en 2026 ongeveer €125 (bruto) per maand extra aan fiscale kosten. Als je benieuwd bent naar het exacte verschil voor jouw situatie, dan raden we je aan dit artikel eens door te lezen.
Er zijn nog wel manieren om deze bijtellingsverhoging in 2026 te omzeilen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een auto die in 2025 of eerder nog op kenteken is gezet, waardoor je gedurende de looptijd van 60 maanden (5 jaar) nog kunt profiteren van de lagere bijtelling tot 2030. Of je kiest voor een tweedehands elektrische occasion of een shortlease auto, beide zijn mogelijkheden.
Let op: de datum eerste toelating is bepalend voor welke bijtelling van toepassing is. In ieder geval adviseren wij je om niet te lang te wachten met de knoop doorhakken, want de levertijden van nieuw te bestellen elektrische auto's lopen nu behoorlijk op.
Begin dit jaar is de motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting of MRB genoemd) voor EV's ingevoerd. Belasting die je betaalt voor je auto. Voorheen hadden EV's vrijstelling voor deze belasting, maar vanaf dit jaar ontkom je er niet meer aan. Gelukkig is er een overgangsfase geïntroduceerd en krijgen EV's in 2025 in totaal 75% korting (je betaalt dus 25% van het normale tarief).
In 2026 wordt deze korting verlaagd naar 25% of 30% (je betaalt dus 70% of 75% van het normale tarief) tot en met 2028. Deze beslissing is overigens nog niet definitief, naar verwachting wordt dit percentage in december 2025 bekendgemaakt. In 2029 wordt de korting weer 25% en in 2030 verdwijnt de korting volledig.
Hieronder vind je het volledige overzicht van wat je de komende jaren gaat betalen aan motorrijtuigenbelasting:
Jaar | Huidige tariefkorting | Voorstel tariefkorting |
---|---|---|
2026 | 25% | 30% |
2027 | 25% | 30% |
2028 | 25% | 30% |
2029 | 25% | 25% |
Vanaf 2030 | 0% | 0% |
Gezien de huidige brandstofprijzen wil het kabinet dat er in 2026 geen inflatiecorrectie wordt doorgevoerd en dat de huidige accijnsverlaging met een jaar wordt verlengd tot eind 2026. De huidige prijzen zijn immers al hoog genoeg. Hieronder zie je de tarieven voor benzine, diesel en LPG die dan per 1 januari 2026 zouden gelden:
Brandstof | Brandstofaccijns 2026 | Brandstofaccijns 2027 |
---|---|---|
Benzine | € 0,79 | € 1,0021 |
Diesel | € 0,52 | € 0,6543 |
LPG | € 0,19 | € 0,2364 |
Vanaf 1 januari 2025 is de vrijstelling op de aanschafbelasting (bpm) voor elektrische auto's opgeheven en hing de hoogte van de bpm af van het type voertuig. Het kabinet heeft in april 2025 de bpm voor emissievrije bijzondere voertuigen verlaagd en heeft voorgesteld om deze maatregel tot 2030 voort te zetten, mits deze natuurlijk wordt goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer. Deze maatregel houdt in dat alle emissievrije auto's - van gewone personenauto's tot campers, rolstoelbusjes en ambulances - hetzelfde lage bpm-tarief van € 667 betalen. Voor emissievrije motoren geldt een tarief van € 200. Deze gelijkschakeling zorgt ervoor dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen verschillende typen emissievrije voertuigen, terwijl diesel- en benzineauto's blijven afrekenen op basis van hun CO2-uitstoot.
Het kabinet wil de bpm voor auto's op benzine, diesel of gas de komende drie jaar anders aanpakken. Er worden daarom drie aanpassingen voorgesteld die invloed hebben op de kosten van een nieuwe auto:
De CO2-grenzen voor de aanschafbelasting worden lager. Wat betekent dit? Je auto valt sneller in een duurdere belastingschijf, ook als de auto weinig CO2 uitstoot.
Het belastingtarief gaat omhoog.
De dieseltoeslag voor dieselauto's en de toeslag voor plug-in hybrides wordt hoger.
In de tabel hieronder zie je precies met hoeveel procent alles dan zou veranderen.
Jaar | CO2-schijfgrenzen omlaag met | Belastingtarief omhoog met | Dieseltoeslag voor auto's en plug-in hybride elektrische auto's omhoog met |
---|---|---|---|
2026 | 1,55% | 1,57% | 1,57% |
2027 | 1,46% | 1,48% | 1,48% |
2028 | 1,38% | 1,40% | 1,40% |
Al deze plannen (met uitzondering van de bijtellingsregels) zijn nog niet definitief gemaakt. De Eerste en Tweede kamer moeten eerst deze wetsvoorstellen goedkeuren. Zij gaan in november/december hierover stemmen. We houden je op de hoogte.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde