Het was weer zomervakantie! En natuurlijk maakten we wederom een prachtige reis met onze elektrische auto. We hadden ruim 3.300 kilometer voor de boeg, onderweg naar Spaans en Frans Baskenland en de Dordogne. Niet de regio’s die bekend staan om hun uitgebreide laadinfrastructuur, dus dat belooft wat.
Dit was alweer de zesde keer dat we op vakantie gingen met de elektrische auto, maar toch horen we elke keer weer dezelfde vooroordelen over naar het buitenland gaan met een elektrische auto. Het leek me leuk om deze te beantwoorden in deze blog!
"Ik ga niet op vakantie met de elektrische auto, veel te veel gedoe. Je moet 10 keer stoppen van Amsterdam naar Parijs, daar heb ik geen zin in."
Onze eerste bestemming was San Sebastian in Noord-Spanje, en wij wonen zelf in Groningen. Dat is een afstand van 1.480 kilometer, maar omdat er heftige bosbranden woeden onder Bordeaux hebben we een stuk moeten omrijden. Hierdoor bedroeg de totale afstand ongeveer 1.550 kilometer.
Op de heenreis hebben wij 4 stops gemaakt met een totale reistijd van 16 uur. Met 3 kleine kinderen op de achterbank is dat best fijn; even de benen strekken, koffie halen en naar het toilet. Horrorverhalen die je weleens online ziet over helse reizen met eindeloos stoppen, kan ik bij deze dan ook naar het land der fabelen verwijzen. Met de nieuwste generatie elektrische auto’s hoef je zeker niet vaker te stoppen dan met reguliere benzine- of dieselauto’s.
"Je doet veel langer over de reis, omdat het laden heel erg lang duurt in vergelijking met tanken."
Bij de eerste generatie elektrische auto’s kan het zijn dat het snelladen niet echt supersnel gaat. Kijk je echter naar de nieuwste generatie elektrische auto’s, dan zijn er veel modellen die richting de 270 kW per uur kunnen laden. Nu wil ik deze blog niet al te technisch maken, maar over de gehele laadcurve wordt dit niet continu gehaald. Over het algemeen kun je het beste laden vanaf een bijna lege accu (rond de 10%) naar een bijna volle accu (rond de 80%).
Kijk ik naar onze laadtijden (en dus stoptijden) van Groningen (met 100% vertrokken) naar San Sebastian, dan zag dit er als volgt uit:
Groningen - Brussel (Ionity LeRoeulx, 14 minuten)
Brussel - Parijs (Ionity Saint-Witz, 20 minuten)
Parijs - Tours (Ionity Val de Loire, 33 minuten)
Tours - Bordeaux (Ionity Saugon, 24 minuten)
Bordeaux - San Sebastian (omweg gereden in verband met bosbranden)
De totale laadtijd (en dat is meteen onze stoptijd) bedroeg dus ongeveer anderhalf uur op een reistijd van 15 tot 16 uur. En dat met 3 kids op de achterbank! Niet gek, toch? Sterker nog, ik moet nog zien of je met een benzine of diesel sneller was geweest, je moet dan immers ook nog tanken (eventueel wachten op degene voor je) en in de rij voor de kassa staan. Bij snelladen plug je in en kun je meteen je eigen ding doen.
"Er zijn veel te weinig snelladers onderweg. Ik heb een keer een foto gezien van een file van een heleboel elektrische auto’s bij de snelladers. Moet je daar ook nog een keer een uur wachten voordat je überhaupt kunt laden…"
Zowel heen als terug hebben wij geen last gehad van files bij de laadstations. We hebben zelfs geen enkele keer hoeven wachten op een beschikbare snellader en in de helft van de gevallen stonden wij er helemaal alleen. Ik kan me wel voorstellen dat het op zwarte zaterdagen wel erg druk kan zijn. Vooral op belangrijke verkeersaders (zoals de A3 in Duitsland) kan het dan wel iets drukker zijn dan je misschien gewend bent. De kans dat er geen enkele snellader beschikbaar is, acht ik echter klein.
Gelukkig zie je wel steeds meer snelladers in het buitenland en hop je niet meer met z’n allen van hetzelfde laadstation naar hetzelfde laadstation, dus ik denk dat het in de praktijk wel gaat meevallen. Maar sowieso is het fijn (niet alleen vanwege het drukke laadstation) om zwarte zaterdag te vermijden op degelijke verkeersaders als dat kan :)
"Je kunt maar maximaal 100 km/u rijden op de rechterbaan."
Wij hebben overal de maximum toegestane snelheid gereden. Dus gewoon 130 km/u waar je 130 km/u mag. Rijd je in Duitsland, dan is het niet handig om met 200 km/u op de linkerbaan te gaan rijden met een elektrische auto als je snel wilt aankomen op je bestemming. Maar hé, Duitsland staat toch vol met ‘baustellen’ in de zomer, dus 130 km/u is een prima snelheid.
Het vooroordeel is dus voor de nieuwe generatie elektrische auto’s absoluut niet waar.
"De snelladers in het buitenland werken niet met ieder pasje."
De snelladers van de bekende merken kun je activeren met de bekende laadpassen. Ga je op een wat meer exotische tour (zo probeerden wij onderweg een snellader van het Portugese Miio), dan zul je er wellicht iets meer voorbereidingswerk of moeite in moeten stoppen. In de meeste gevallen kun je betalen met behulp van een app. Echter, zijn deze apps soms in het Frans (of Portugees), en dan is enige gevoel voor taal wel prettig ;). Houd je het echter bij de bekende merken (IONITY, Tesla Supercharger, Fastned, Total Energies, etc.), dan kun je met een internationale laadpas overal terecht.
Het is wel handig om vooraf even je reis in te voeren via ABRP (A Better Routeplanner), zodat je weet welke laadstations je wellicht gaat tegenkomen en zo even kunt googelen en kunt voorbereiden met welke laadpassen en apps je kunt betalen. Dit vooroordeel is dus deels waar: in vergelijking met benzine of diesel tanken adviseer ik wel enige voorbereiding of digitale skills.
"Het laden van een elektrische auto langs de snelweg is hartstikke duur."
In de vakantie hebben wij in totaal 3.360 kilometer gereden. En nu we weer terug zijn en we alle laadtransacties bij elkaar hebben opgeteld, kom ik op 178,31 euro aan laadkosten. Dit is exclusief de kosten voor tol (maar dat heb je met iedere auto) en snelheidsovertredingen (hier ging ik een keertje de fout in, ik wacht nog op post….). Omgerekend naar een benzineauto zou je uitkomen op een verbruik van ongeveer 1 op 40. En dat met een volgeladen vakantieauto. Het laden van een elektrische auto langs de snelweg is dus stukken goedkoper dan tanken!
Wel moet ik een kleine kanttekening maken. Ook hier weer is enige voorbereiding wel handig. Het is niet altijd even duidelijk wat de kosten zijn, omdat het niet bij iedere laadpaal even duidelijk staat aangegeven. Vooral in het buitenland zijn er her en der laadpalen, waar een tarief per minuut wordt gerekend. Check dus vooraf even wat de kosten zijn, en zet je auto niet nietsvermoedend enkele dagen aan de laadpaal in een parkeergarage. Dat is sowieso geen sociaal gedrag, maar kan bij laadstations die afrekenen per minuut zorgen voor hele nare vakantiesouvenirs...
Nog een tip is om te kijken of je een abonnement kunt nemen bij een aanbieder zoals Ionity. Door je reis slim te plannen, kun je hiermee nog meer geld besparen. Hierin is het dan ook slim om af te wegen of je voor gemak wil gaan, of juist nóg meer wilt besparen.
"Je kunt geen caravan of vouwwagen achter je elektrische auto hangen, of een dakkoffer of fietsen op het dak."
Dit kan wel, maar optimaal is momenteel nog anders. En dat ligt niet aan de verminderde actieradius vanwege het extra gewicht en de luchtweerstand.
Onze collega Elwin is met de caravan achter de elektrische auto op vakantie geweest. Veel elektrische auto’s kunnen wel een caravan trekken (Denk aan de Polestar 2, Skoda Enyaq, Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Nissan Ariya), maar het zal wel gevolgen hebben voor de actieradius. Of dat erg is? Valt denk ik mee. Wat wel vervelend is, is dat je tijdens het snelladen qua parkeerruimte meestal de caravan achter je auto weg zal moet halen. Dat is denk ik onhandiger dan de verminderde actieradius.
Een dakkoffer, of fietsen achterop, kunnen in de meeste gevallen probleemloos worden geplaatst. Een dakkoffer heeft hierbij de grootste invloed op de actieradius. Denk hierbij aan zo’n 20-30% verlies. Op een reis van 1.500km gaat dit vermoedelijk om 1 - 2 extra laadstops die je zult moeten maken.
"Wij gaan naar het platteland van Noord-Spanje op vakantie, en daar lokaal staan ze nu niet bekend om de vele laadpunten."
Via apps als Chargemap kun je alvast kijken hoe het zit met laadpunten ter plaatse. Zijn er echt nergens laadpunten? Dan kun je altijd nog de 230V ‘granny charger’ meenemen, want een stopcontact is feitelijk overal te vinden. Of wat wij doen, bij het laatste snellaadstation nog even de auto wat voller gooien zodat je met 50% aankomt in plaats van met 10%.
Overigens hebben wij ter plaatse nooit problemen gehad met laden. In San Sebastian stonden er 6 laadpunten in de verder overvolle parkeergarage, waarbij de parkeervakken voor laadpunten nog helemaal leeg waren. Ook in Bilbao hebben we gebruik kunnen maken van een lokale laadpaal. In Biarritz en Bidart hebben we kunnen laden bij de Lidl en waren er meerdere laadpunten ter plaatse. En op de camping in de Dordogne waren er maar liefst 8 laadpunten, die op geen enkele kaart of website vermeld stonden. Dus dit valt vaak eerder mee dan tegen ;)
"Ik vind het spannend met een elektrische auto om ter plaatse dagjes weg te gaan of een tour door de bergen te maken."
Zie ook vooroordeel 8. Het is altijd mogelijk om ergens te laden, en er is niets spannends aan om ter plaatse leuke tochten te maken! Zeker in het buitenland zijn de parkeerplaatsen in augustus langs de kust vaak overvol, maar parkeerplekken met een laadpaal zijn meestal wel vrij. Altijd een parkeerplekje in een volle stad of kustplaats dus ;)
"Pech in het buitenland, afgesleept."
Wat als je pech krijgt met een elektrische auto? Laten we vooropstellen dat pech in het buitenland altijd vervelend is, of je nu een elektrische of niet-elektrische auto rijdt. Lokale garages in landen waar elektrisch rijden nog meer in opkomst is, zijn meestal niet ingericht op het uitlezen en vlot herstellen van een EV. Dit heeft mogelijk langere reparatietijden tot gevolg.
Daarnaast krijg je meestal geen elektrische auto als vervangende auto, dus zul je hogere kosten maken aan benzine of diesel.
Zelf ben ik in 2017 afgesleept langs de snelweg tussen München en Garmisch-Partenkirchen met een Tesla Model S. We kregen toen een keurige vervangende auto mee, maar hebben wel vijf weken moeten wachten op de reparatie. Gelukkig waren we hiervoor verzekerd. Ik raad je dus wel aan om (dat geldt voor iedere auto) te zorgen voor een passende verzekering inclusief vervangend vervoer in dezelfde klasse.
Al met al is het anno 2022 geen uitdaging meer om met een elektrische auto op vakantie te gaan! We zijn hiermee echt wel de fase van de early adopters voorbij. Je ziet ook in het buitenland veel elektrische rijders onderweg, maar toch zijn de aanwezige snelladers nooit overvol. Wel is het nog steeds zo dat het laden onderweg net iets meer voorbereiding vereist in vergelijking met tanken. Enige digitale skills (downloaden van apps) zijn hiervoor wel wenselijk. Ook is het meenemen van een caravan wat onhandig, doordat je deze bij het snelladen vaak zult moeten loskoppelen.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde