Wat gebeurt er eigenlijk met een elektrische auto op het moment dat je deze helemaal hebt leeggereden? In de praktijk komt dit bijna niet meer voor. Er zijn inmiddels een aantal elektrische auto’s met een uitstekende actieradius. Daarnaast is Nederland een van de koplopers op het gebied van laadinfrastructuur. In dit artikel deelt onze EV-expert Thom zijn tips over wat je het beste kunt doen als je ooit in zo’n situatie terechtkomt.
Laten we vooropstellen dat je goed je best moet doen om in deze situatie terecht te komen. Nederland is namelijk een van de meest ontwikkelde landen op het gebied van laadinfrastructuur. In de grote steden staat er op iedere hoek wel een laadpaal en langs de snelweg zijn veel snellaadstations te vinden. Bovendien kunnen de meeste elektrische rijders hun ritten aardig inschatten en zorgen zij ervoor dat ze met voldoende range op hun bestemming aankomen.
Mijn advies is altijd om een bepaalde marge aan te houden. Ga dus niet op het laatste moment opladen. Maak vooral gebruik van de momenten dat de auto stilstaat. Laadt de auto op wanneer je aan het werk bent of ’s avonds als je een eigen laadpaal hebt.
Range-anxiety komt eigenlijk niet meer voor, althans dat zijn onze ervaringen. De meeste elektrische auto’s hebben namelijk voldoende actieradius voor het dagelijks gebruik. Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat je zomaar stil komt te staan met een elektrische auto. Bij de meeste elektrische auto’s kun je na 0% ook nog een tijdje doorrijden. Samen met Autoblog hebben we verschillende elektrische auto’s getest en helemaal leeggereden waaruit wij deze conclusie hebben getrokken. De auto’s die meededen aan de test waren de Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Tesla Model 3 en Volkswagen ID.3. In de tweede video gingen we op pad met de Volkswagen ID.4, Polestar 2 en Volvo XC40.
Stilstand is mij overigens nog nooit overkomen. Hoe meer ervaring je op doet met een elektrische auto, hoe meer je durft. Ik ben bijvoorbeeld weleens met 0% actieradius aangekomen bij Fastned. Op zo’n moment zit je niet heel ontspannen in je auto en ging ik meteen veel functies uitschakelen om de range op te rekken. Achteraf bleek dit niet nodig. Ook dit gevoel gewent overigens.
Stel je voor dat je alsnog in een dergelijke situatie belandt, dan is het belangrijk om direct de juiste hulp in te schakelen. Bij een elektrische auto werkt het namelijk net even iets anders dan bij een benzine- of een dieselauto. Als een elektrische auto met een lege accu stil komt te staan, blokkeren de wielen. Hierdoor komt er geen enkele beweging meer in de auto. Je staat dus letterlijk stil en vast op de plek waar je auto stilvalt. Wegslepen wordt een lastig verhaal.
Mocht je ooit in zo’n situatie terechtkomen dan kun je het beste contact opnemen met de pechhulpdienst van de dealer of leasemaatschappij (als het een leaseauto betreft). In de meeste gevallen brengen zij de auto naar het dichtstbijzijnde laadpunt. Er zijn tegenwoordig een aantal sleepdiensten die voorzien zijn van een mobiele laadpaal. In ongeveer een kwartiertje laden ze de elektrische auto voldoende op om de auto vervolgens op de vrachtwagen te zetten en alsnog te verplaatsen naar een laadpunt of een snellaadstation.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde