Afgelopen week vond het jaarlijks evenement, Batterij Day 2020, voor de aandeelhouders van Tesla plaats. Tijdens Battery Day deelt Elon Musk alle ontwikkelingen en plannen van Tesla op het gebied van (batterij) technologie met de aandeelhouders. Een belangrijk moment dus. Vanwege corona verliep het evenement net iets anders, maar dit leverde wel een mooi beeld op. Als een soort van drive-in bioscoop zaten alle aanwezigen in een Tesla op een parkeerplaats. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en plannen van Tesla.
Je kunt hieronder de hele presentatie terugkijken. Tip; ga er wel even goed voor zitten, de video duurt namelijk dik 3 uur. 😉 Ben je op zoek naar een samenvatting? Lees gauw verder!
De verwachtingen van Battery Day lagen dit jaar hoog. Tesla staat immers bekend om haar baanbrekende technologie. Van te voren werd er al gespeculeerd dat Tesla veelbelovende plannen en concepten zou onthullen. Toch bleek dit in de praktijk iets tegen te vallen. Tesla speelde het dit jaar op safe en greep met name de kans aan om de Tesla Model S Plaid te onthullen. Dit model heeft maar liefst een vermogen van 1.100 pk! De Tesla Model S Plaid heeft een vanafprijs van 139.990 euro en is vanaf eind 2021 beschikbaar. De uitvoering schijnt de snelste acceleratie te hebben van alle productie auto’s ooit. De auto gaat van 0 naar 100 in slechts 2,1 seconden. De Plaid uitvoering heeft een topsnelheid van 320 kilometer per uur en een actieradius van 840 kilometer (WLTP). De auto is overigens al te configureren en te bestellen.
Over het algemeen ligt de aanschafprijs van een elektrische auto hoger dan een benzineauto. Dit heeft te maken met het accupakket van de auto. Hoe groter het accupakket, hoe duurder de elektrische auto. Tesla wil de accupakketten daarom goedkoper maken. Het streven is om de prijs per kilowattuur te halveren. Om dit te realiseren gaat Tesla de accu herontwerpen. Er komt een nieuw formaat: 4680. De batterij is 80 millimeter lang en 46 millimeter breed. De nieuwe batterij zorgt voor een grotere capaciteit (5 keer zo groot) en 16% extra bereik. Vanwege het herontwerp daalt de prijs per kilowattuur met 14%. Ook wordt het productieproces continu geoptimaliseerd.
Bovendien zal het accupakket niet langer een los onderdeel zijn van de auto. Het zware accupakket zal vast komen te zitten in het chassis. Hierdoor wordt de auto 10% lichter. Het scheelt niet alleen in het gewicht, maar ook in onderdelen. Maar liefst 370 onderdelen om precies te zijn. Dit heeft ook weer een positief effect op de productiekosten. Het enige nadeel hiervan is dat het een grotere uitdaging wordt om het accupakket te vervangen.
Al deze aanpassingen zouden ervoor moeten zorgen dat de kosten per kWh met 56% verlaagd worden binnen 3 tot 5 jaar.
Met de komst van de Tesla Model 3 werd Tesla ineens voor veel zakelijke rijders toegankelijker gemaakt. Toch is de Tesla Model 3 nog niet voor iedereen weggelegd. Elon Musk wil graag een betaalbare elektrische auto van 25.000 dollar op de markt gaan uitbrengen. Als alles verloopt volgens plan, moet de betaalbare Tesla vanaf 2023 beschikbaar zijn.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde