Uit een onderzoek van Webfleet Solutions, een Europese aanbieder van telematicaoplossingen, blijkt dat 69 procent van de personenauto’s en lichte bedrijfswagens vervangen kan worden door een elektrisch alternatief. Bovendien scoort Nederland van alle EU-landen het beste qua laadinfrastructuur en de mogelijkheid om elektrische auto’s en bedrijfswagens in te zetten. De data voor het onderzoek is afkomstig uit 100.000 verbonden voertuigen van ruim 1.000 Europese klanten van Webfleet Solutions.
Het aantal elektrische auto’s is de afgelopen jaren fors toegenomen. Nu blijkt uit dit onderzoek dat er onder de zakelijke rijder behoorlijk veel potentie zit. Meer dan tweederde (69%) van de personenauto’s en lichte bedrijfswagens die momenteel in Nederland rijden, kunnen vervangen worden door elektrische voertuigen. Nederland scoort het hoogst qua potentie vanwege de korte ritten en het beschikbaar aantal oplaadpunten.
Het onderzoek is gebaseerd op de nieuwe functie ‘Fleet Electrifcation Planning Report’ van de oplossing voor wagenparkbeheer ‘WEBFLEET’. Deze functie geeft op basis van de verzamelde rijgegevens bij brandstofauto’s aan of deze vervangen kunnen worden door volledig elektrische auto’s. In heel Europa ligt het percentage gemiddeld op 61 procent.
Uit het onderzoek blijkt dat een bedrijfswagen van gemiddeld 12 maanden oud, minder dan 300 kilometer per dag aflegt. Dit betekent dus dat de bedrijfswagen uitstekend vervangen kan worden door een 100% elektrische bedrijfswagen. Dit is enerzijds gebaseerd op het kilometrage van de bedrijfswagens en anderzijds op de gemiddelde actieradius van de meest verkochte elektrische auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen.
Een andere opvallende uitkomst is dat bij 82,8 procent van alle bedrijven minimaal één voertuig vervangen kan worden door een elektrische (bedrijfs)auto. Bovendien kan bij 57 procent van alle bedrijven minimaal de helft van de voertuigen vervangen worden door elektrische auto’s. Tot slot kan bij 34,4 procent van alle bedrijven in theorie alle voertuigen vervangen worden door elektrische modellen.
Wij merken zelf ook dat er soms nog wel getwijfeld wordt door de zakelijke rijder of een elektrische auto wel iets voor hen is. Meestal adviseren wij dan ook het elektrisch rijden eens te proberen. Zo kun je de elektrische auto beoordelen op actieradius, laadtijd, rijeigenschappen etc. Zulke telematicagegevens kunnen wagenparkbeheerders tevens helpen met het verduurzamen van het wagenpark.
Nederland en Groot-Brittannië hebben de meeste potentie ten opzichte van andere EU-landen. Deze landen worden gevolgd door Frankrijk (67%) en Duitsland (61%). Dit heeft grotendeels te maken met de uitstekende laadinfrastructuur.
Het elektrisch rijden wordt op verschillende manieren gestimuleerd. Er zijn Europese steden die strenge beperkingen hebben opgelegd op bepaalde voertuigen om de CO2-uitstoot te reduceren. Amsterdam wil bijvoorbeeld vanaf 2025 een ‘uitstootvrij centrum’. Daarnaast stimuleert de overheid het elektrisch rijden door de beschikbare aanschafsubsidies en lage bijtelling.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde