Beoordeeld met 9,3
085 4871441

Waarom de Volkswagen ID.3 een succes wordt

Volkswagen ID.3

Een nieuwe elektrische auto op de markt zetten is spannend. Een aantal jaar geleden was de concurrentie minimaal, zeker in de lagere prijsklasse. Zo kon de eerste generatie Nissan LEAF nog op veel positieve reacties rekenen, maar bij de tweede generatie – de periode met meer vergelijkingsmateriaal – moest de auto zich opeens bewijzen. Een flinke tegenvaller was het gevolg, andere elektrische auto’s waren de LEAF voorbijgestreefd. De Volkswagen ID.3 die tegen het einde van de zomer uitkomt, zal uit dezelfde vijver moeten vissen maar is wel tot de tanden toe bewapend met de juiste technologie. Zo biedt de auto goede laadsnelheden, veel ruimte en een goede range. Ook de prijs is verrassend competitief in vergelijking met auto’s uit hetzelfde segment. Daarom kan Volkswagen ID.3 weleens een groot succes worden. Hieronder meer.

MEB-Platform

Nog heel even geduld en dan is het zover; de Volkswagen ID.3 komt naar Nederland. Voor het Volkswagen-concern misschien wel één van de belangrijkste auto’s ooit. Want nu aanhaken bij Tesla, betekent dat je de aankomende decennia een groot marktaandeel kan pakken. Daarom heeft Volkswagen goed nagedacht over de ID.3. Veel geld is er jaren geleden al gegaan naar de ontwikkeling van het zogenaamde MEB-platform. Een platform waar de hele Volkswagen Audi groep gebruik van kan maken. Hierdoor introduceer je relatief gemakkelijk een nieuw model en beperk je de kosten per model aanzienlijk. Dat is bij de ID.3 aardig gelukt. Volkswagen belooft vanaf 2021 een vanafprijs van €30.000 euro voor de goedkoopste versie van het model. Daar kunnen maar weinig merken aan tippen.

Voor ieder wat wils

Het MEB platform heeft overigens nog meer voordelen. Zo is het mogelijk om er verschillende accugroottes in te plaatsen. Zo kun je aan de ene kant mee met de concurrentie in de voordelige rijtje, zoals de Opel Corsa-e, maar ook met de Tesla Model 3 of de Polestar 2. Eigenlijk doet Volkswagen precies wat Tesla met de Model 3 in gedachten had; dezelfde auto bieden voor verschillende doelgroepen. In het kort komt het aanbod voor de ID.3 er als volgt uit te zien.

  • Volkswagen ID.3 Pure – 45 kWh

  • Volkswagen ID.3 Pro – 58 kWh

  • Volkswagen ID.3 Pro Performance – 58 kWh

  • Volkswagen ID.3 1ST (leverbaar in 2020) – 58 kWh

  • Volkswagen ID.3 Pro S – 77 kWh

Zoals het er nu naar uitziet komt alleen de ID.3 1ST in 2020 op de markt. Deze uitvoering is uitgerust met een accupakket van 58 kWh en heeft een vanafprijs van 37.790 euro. Later zal er een accupakket van 45 kWh beschikbaar komen. Ook komt er nog een ID.3 met een 77 kWh accupakket. Wat de exacte prijzen van die auto’s gaan worden is nog niet helemaal duidelijk. Al is het vermoeden dat de duurste versie ruim boven de 50.000 euro geprijsd gaat worden.

Overigens kan de naamgeving van de ID.3 wat verwarrend zijn. Zo zijn er van de ID.3 1ST verschillende uitvoeringen. De 1ST, de 1ST Plus en de 1ST Max. Deze namen hebben niks te maken met de accugrootte maar met het uitrustingsniveau. Houd daar rekening mee als je een keuze gaat maken!

Opladen

Wij van Mobility Service Electric weten inmiddels dat de laadsnelheid van een elektrische auto vaak minstens zo belangrijk is als de range. Sterker nog; een EV met een kleinere range en een betere oplaadtijd, is in veel gevallen vaak praktischer. Gelukkig lijkt het erop dat de ID.3 die goed voor elkaar heeft. Met een standaard laadsnelheid van 11 kW (over 3-fasen), is de auto na ongeveer 6-8 uur weer helemaal vol. Uiteraard is de daadwerkelijke tijd afhankelijk van de accugrootte en jouw energieaansluiting.

Snelladen met een ID.3 lijkt ook geen bottleneck te zijn. De ID.3 kan met een snelheid van maximaal 100 kW per uur laden. Een halfuurtje heb je dus ongeveer nodig om weer met 80% verder te kunnen. De Pro S krijgt overigens een laadsnelheid van 150 kW. Een welkome upgrade voor een auto met zo’n groot accupakket.

Ruimte

Van buiten vergelijkbaar met de Volkswagen Golf en van binnen met een Passat. Zo wordt de ID.3 door Volkswagen zelf omschreven. Uiteindelijk zal dat iets te veel van het goede zijn, de kofferbak is bijvoorbeeld niet veel groter dan die van een Golf. Toch is de ID.3 in z’n klasse best een ruimtewonder, met name voor de passagiers op de achterbank. Als één van de eerste modellen in deze klasse, kun je zonder problemen 4 volwassenen vervoeren. Eigenlijk komt alleen de Kia e-Niro qua ruimte bij de Volkswagen ID.3 in de buurt. Behoorlijk praktisch dus!

Het is een Volkswagen

Volkswagen staat in Nederland al decennia bekend als een degelijke autobouwer. Nog steeds kiezen veel mensen bij voorkeur voor een Volkswagen. Dat één van de meest populaire merken in Nederland nu gaat komen met een elektrische auto, maakt de auto in potentie dus al heel populair. Daarom zou de merktrouwe (lease)rijder die normaal gesproken voor een Volkswagen Golf of Polo kiest, ook weleens kunnen gaan kijken naar de ID.3. Goed voor de elektrische auto en goed voor Volkswagen.

Praktijkervaring

Hoe de ID.3 het daadwerkelijk gaat doen is nog even afwachten, de eerste praktijkervaringen zullen de aankomende periode gaan verschijnen. Met name op het gebied van range moet de auto zich nog bewijzen, hier is nog te weinig informatie over. Toch zijn alle signalen voor nu goed. Zodra wij de Volkswagen ID.3 mogen testen, zal er een uitgebreide review online komen!

Bekijk in de tussentijd de review van Autoblog hieronder.

Volvo EX30

De Volvo EX30: Een compacte, stoere SUV met een vleugje elegantie

Mobility licenseplate

Mail of bel ons
We helpen graag

085 48 71 441 info@mobilityservice.nl