Net zoals veel andere grote automerken, zet Volvo ook in op elektrificatie. Inmiddels is de volledig elektrische Volvo XC40 al een tijdje uit en eind dit jaar volgt een nieuw model: de Volvo C40. Volvo heeft de ambitie om een volledig elektrisch automerk te worden.
De tweede generatie elektrische Volvo’s worden voorzien van verbeterde lithium-ion batterijtechnologie, waardoor het rijbereik toeneemt en de laadtijd verkort. Het automerk wil met de derde generatie nog een stap verder gaan, door het batterijpakket in de vloer van de auto te plaatsen.
Om deze ambities te realiseren gaat Volvo samenwerken met de Zweedse batterijspecialist Northvolt. Gezamenlijk willen zij de energiedichtheid van de batterijcellen met 50% verhogen ten opzichte van de huidige EV’s. Ook wil Volvo een actieradius van minimaal 1.000 kilometer realiseren en de laadtijden verkorten.
“Door het ontwerp en de integratie van onze batterijen te vereenvoudigen, kunnen we het gewicht verlagen en de ruimte maximaliseren, zodat de batterijcapaciteit, actieradius en laadtijden aanzienlijk kunnen worden verbeterd.” Aldus Henrik Green, Chief Technology Officer.
Het automerk streeft ernaar om een volledig elektrisch automerk te worden. Duurzaamheid wordt voor Volvo dus steeds belangrijker. De nieuwe SUV moet bi-directioneel kunnen laden, wat betekent dat het overschot aan batterijenergie kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Eigenaren van een elektrische Volvo kunnen met hun auto op piekmomenten energie terugleveren aan het net.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde