In het digitale tijdperk van vandaag staat de wereld van wagenparkbeheer nooit stil. Benieuwd naar de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied? Artificiële intelligentie speelt een steeds grotere rol in het optimaliseren van prestaties en veiligheid, terwijl de aandacht voor CO2-reductie steeds meer toeneemt. We zien ook een duidelijke verschuiving naar elektrische auto's. In dit artikel verkennen we deze belangrijkste trends.
AI is iets waar we allemaal niet meer omheen kunnen. Iedere branche werkt er al mee of onderzoekt hoe ze AI kunnen integreren om ervan te profiteren. Dat geldt ook voor de auto-industrie. AI moet het verschil maken op het gebied van veiligheid, wagenparkbeheer met behulp van data, en autonoom rijden.
Ten eerste wordt verwacht dat AI geavanceerder wordt in het analyseren en verwerken van beelden van boordcamera's, waardoor de veiligheid en efficiëntie verder verbeteren. Daarnaast zal AI bedrijfswagenactiviteiten optimaliseren door een nauwkeurigere analyse van gegevens van verbonden voertuigen. Ook wordt AI ingezet om de verkeersomstandigheden en infrastructuur te verbeteren, wat leidt tot soepelere en veiliger reizen voor iedereen.
Om de CO2-uitstoot in de komende jaren fors te verminderen heeft de overheid het 'besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit’ in het leven geroepen. Dit besluit verplicht werkgevers met 100 of meer werknemers om jaarlijks te rapporteren over werkgebonden personenmobiliteit. Benieuwd wat er allemaal op je afkomt? Bekijk onze masterclass hier.
Kortom: Bedrijven die hieronder vallen moeten hun CO2-uitstoot berekenen en nauwkeurig rapporteren. Hoewel deze berekening handmatig kan worden gedaan, besparen bedrijven veel tijd door hun voertuigen te koppelen aan wagenparkbeheersystemen.
Vervang zoveel mogelijk van de huidige niet-elektrische leaseauto's door elektrische auto's.
Voordat je hiermee begint, is het belangrijk om een grondige analyse te maken van het bestaande wagenpark. Bekijk hoeveel kilometers de auto's momenteel afleggen. Deze informatie is essentieel om te bepalen welke elektrische auto's het meest geschikt zijn voor verschillende situaties.
Bij het overwegen van de overstap naar elektrische auto's is het cruciaal om je medewerkers bij dit proces te betrekken. Inventariseer hun wensen en behoeften om draagvlak binnen de organisatie te creëren.
Hoe meer elektrische auto's, hoe meer behoefte er is aan een goede laadinfrastructuur. De laadinfrastructuur is in de afgelopen jaren al fors verbeterd en zal in de toekomst alleen nog maar beter worden. Zo zijn er verschillende initiatieven om te kijken hoe de laadcycli geoptimaliseerd kan worden. Denk hierbij aan de levensduur van batterijen te verlengen en te besparen door het plannen van opladen tijdens daluren.
Deelauto's en mobiliteitsabonnementen: In plaats van auto's te bezitten, maken bedrijven steeds vaker gebruik van deelauto's en mobiliteitsabonnementen. Deze flexibiliteit helpt bij het verminderen van kosten en biedt werknemers toegang tot een scala aan vervoersmogelijkheden zonder de verplichtingen van eigendom.
Mobility-as-a-Service (MaaS): MaaS-platforms integreren verschillende vervoersopties, zoals openbaar vervoer, deelfietsen en huurauto's, in één enkele dienst. Dit maakt het beheer van werknemersmobiliteit eenvoudiger en efficiënter.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde