Bijna de helft van de CO2-uitstoot is afkomstig van personenmobiliteit door woon-werkverkeer en zakelijke ritten, ook wel werkgebonden personenmobiliteit genoemd. Om de CO2-uitstoot in de komende jaren fors te verminderen heeft de overheid het 'besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit’ in het leven geroepen. Dit besluit verplicht werkgevers met 100 of meer werknemers om jaarlijks te rapporteren over werkgebonden personenmobiliteit. En let op: deze verplichting gaat per 1 juli 2024 in. Benieuwd naar de details en wat dit precies voor jou als werkgever betekent? Lees gauw verder.
De overheid geeft je twee opties om te rapporteren. Je hebt de keuze om de rapportage in te leveren met gegevens van heel 2024. Echter is het ook mogelijk om een halfjaarrapportage van 2024 in te leveren. Vanaf 2025 ben je wel verplicht om te rapporteren over het hele jaar.
Maar wat wil de overheid dan precies weten?
Het totaal aantal kilometers dat jouw werknemers in een kalender jaar heeft gereden voor zakelijk en woon-werkverkeer.
De jaarlijks gereden kilometers per vervoersmiddel en brandstoftype.
Waarschijnlijk kun je het merendeel al uit je huidige administratie halen. Je hoeft namelijk niet zelf de CO2-uitstoot te berekenen of verslag te doen van jouw mobiliteitsbeleid.
Je dient jouw gegevens voor de rapportageverplichting in met het online formulier op de website van het RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Het formulier berekent automatisch de CO2-uitstoot. Ben je benieuwd hoe het online formulier eruit ziet voor de rapportageverplichting? Bekijk hier de uitgebreide handleiding, dit document is een handig hulpmiddel om het online formulier in te vullen. De handleiding legt stapsgewijs uit wat je moet doen en welke gegevens je nodig hebt. Het RVO geeft aan dat het minder dan één uur kan duren, mits je natuurlijk de gegevens paraat hebt. Zie hieronder in het kort de stappen die je in het online formulier moet doorlopen:
Ga naar eHerkenning aanvragen.
Kies een leverancier uit het overzicht op eHerkenning.nl
Dien een aanvraag in. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig
KvK-nummer
KvK-naam organisatie
Persoonsgegevens die eHerkenning moet gebruiken
E-mailadres van de persoon die eHerkenning gaat gebruiken
Telefoonnummer van de persoon die eHerkenning gaat gebruiken
Heeft uw organisatie nog niet eerder een aanvraag gedaan? Dan heeft u een kopie identiteitsbewijs nodig van de wettelijke vertegenwoordigers van uw organisatie om een machtigingenbeheerder aan te stellen binnen de KvK-organisatie.
Accepteer de voorwaarden.
Voltooi de aanvraag.
Binnen 5 werkdagen ontvangt u op het opgegeven e-mailadres uw gebruikersnaam en wachtwoord. Wij raden u aan uw wachtwoord gelijk te veranderen. U doet dat door in te loggen bij de leverancier die u heeft gekozen en een eigen wachtwoord in te stellen.
Heeft u al wel eHerkenning, maar niet het juiste niveau of machtiging? Neem dan contact op met de leverancier van uw eHerkenningsmiddel of met de machtigingenbeheerder in uw organisatie. Als uw organisatie een beheermodule heeft, is aanpassing van de machtiging direct mogelijk.
Als u voor de 1e keer inlogt op Mijn RVO in het online formulier verschijnt een pop-up scherm waarmee u uw gebruikersprofiel kunt aanmaken:
Controleer de ingevulde gegevens en pas aan waar nodig.
Vul de ontbrekende gegevens in.
Sla jouw profiel op.
Heb jij leaseauto's en/of een wagenpark? Volg dan bovenstaand stroomschema om te bepalen hoe jij de data op de juiste manier verzameld. Zo kun je namelijk op twee manier het proces doorlopen. Dit is afhankelijk van de beschikbare gegevens en data. Mits je de kilometers per vervoersmiddel en brandstof kunt aanleveren en kunt uitsplitsen naar zakelijk en niet zakelijk, dan verloopt de dataverzameling via ritregistratie. Indien dit niet mogelijk is, dan zal dit gaan via forfaitaire methode.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde