Ga jij deze zomer met jouw elektrische auto op vakantie naar het buitenland? Dan is het handig om alvast vooraf even te bekijken welke laadstations er langs jouw route zitten, maar ook om te kijken naar de verschillende betalingsmogelijkheden (laadpas / creditcard / app) bij de laadstations langs jouw route. In deze blog geven we antwoord op de meest gestelde vragen.
Afhankelijk van de afspraken die wij hebben met jouw werkgever, doet jouw laadpas het ofwel alleen in Nederland, ofwel ook in het buitenland. Je kunt zelf zien op de laadpas of jouw laadpas werkt in het buitenland.
MT-E Laadpas werkt bij 250.000 laadpalen in Europa
MT-TNM Laadpas werkt bij 300.000 laadpalen in Europa (Shell Recharge netwerk)
MT-C Laadpas werkt in Nederland
Heb jij een MT-C laadpas? Overleg dan eventueel met jouw werkgever of je deze laadpas mag omruilen naar een MT-E of MT-TNM laadpas. Behoort dat niet tot de mogelijkheden? Dan is het verstandig om zelf een extra laadpas aan te schaffen voor gebruik in het buitenland.
Er zijn diverse laadpassen die je kunt aanschaffen zonder abonnement. Hiermee betaal je alleen per sessie. Het is altijd handig om - afhankelijk van het land waar je heengaat - een extra pas te bestellen. Let erop dat het meestal enkele werkdagen in beslag neemt om de laadpas te verzenden. Laadpassen vanuit een buitenlandse leverancier hebben soms wel enkele weken nodig voor de verzending. Plan dus op tijd je reis en verdiep je erin welke passen voor jou essentieel zijn.
Rijd jij in een Tesla? Dan heb je het relatief makkelijk, aangezien de Tesla zelf de route voor jou berekent inclusief laadstops. Wil je met Tesla toch laden bij een niet-Tesla supercharger? Check dan allereerst jouw laadpas volgens bovenstaande tips en bekijk welke laadpalen lokaal bij jouw accommodatie zitten. Op basis hiervan kun je eventueel een aanvullende laadpas bestellen.
Rijd je met een niet-Tesla? In veel gevallen plant de eigen software de route voor jou, inclusief laadstops. Echter zien we in veel gevallen dat je hiermee niet altijd bij de meest handige laadstops uitkomt. Je kunt daarom jouw route het handigste plannen via ABRP. Hier kun je invoeren met welke elektrische auto je gaat, kun je spelen met het verbruik en kun je ook aanvullende zaken instellen (denk hierbij aan ontzettend veel aanvullende opties, zoals met welk batterijpercentage je minimaal wilt aankomen, of je bepaalde laadstations wilt uitsluiten).
Let erop bij het plannen van de snellaadstops, dat het sneller laadt van 5% naar 80% dan van 80% naar 100%. Oftewel, hoe leger de batterij, hoe hoger de laadsnelheid. Het is vaak verstandig om rond de 80%, afhankelijk van de volgende laadstop, weer te stoppen met snelladen. Het laatste stukje laadt veel langzamer, waardoor je langer moet wachten, en zo houd je tevens de snellader niet onnodig bezet.
Wist je dat je op steeds meer plaatsen met een niet-Tesla bij de Tesla superchargers kunt laden? Het is echter wel handig om vooraf even te bekijken of dit tot de mogelijkheden behoort. Dit doe je door de Tesla-app te downloaden en een account aan te maken. Kies na het inloggen voor ‘Uw niet-Tesla opladen” Vervolgens kun je per land en locatie zien of de Tesla-lader is opengesteld voor andere elektrische auto’s.
In de afgelopen jaren zien we steeds meer mensen met een elektrische auto + caravan op vakantie gaan. Vorig jaar schreef onze collega Elwin een blog over vakantie met de Polestar 2 + caravan.
Let er wel op dat je in veel gevallen moet beschikken over een BE-rijbewijs om met de (zware) elektrische auto + caravan te mogen rijden, omdat het gewicht vaak boven de 3.500 kilo uitkomt. Een gemiddelde elektrische auto weegt namelijk al gauw zo’n 2.200 kilo.
Laden langs de snelweg met een elektrische auto + caravan kan uiteraard gewoon, al zijn er wel plaatsen waar je de caravan vanwege de beperkte ruimte helaas zult moeten afkoppelen. Een tip is daarom om even vooraf via Google Maps de beschikbare ruimte te bekijken, zodat je een idee hebt van de exacte locatie van het laadstation (en wanneer nodig een ander laadstation kunt kiezen).
Een algemene tip vooraf is om goed te kijken naar de tarieven! Er zijn in het buitenland veel laadstations waarbij er zowel sprake is van een tarief per kWh als een tarief per minuut. Je auto hier een nachtje laten staan kan daarmee een dure grap worden…. Houd dit dus goed in de gaten.
De meeste laders langs de snelweg zijn van grote aanbieders zoals EnBW, EWE, ARAL, Ionity, Allego en tegenwoordig ook Fastned. In vrijwel alle gevallen kun je ook zonder laadpas betalen, door het downloaden van een app (en dan Apple Pay) of zelfs via je creditcard.
De meest bekende Duitse laadpas is die van Maingau. Hiermee kun je bij meer dan 85.000 laadpunten in Duitsland laden. Deze laadpas kost eenmalig 9,99 euro om aan te vragen. Maingau had de naam om een hele voordelige laadpas te zijn, maar dit is niet meer zo. Wij adviseren daarom om bij een trip naar Duitsland te kiezen voor de Shell Recharge pas.
Rijd je alleen door Oostenrijk heen? Dan kun je bij snelladers langs de snelweg terecht met de gebruikelijke laadpassen en apps.
Blijf je in Oostenrijk en wil je lokaal laden? Dan heb je een grote kans dat je laadpas het of helemaal niet doet, of dat je te maken krijgt met zeer hoge roamingkosten. In dat geval is het goed om lokaal te kijken welke aanbieders er zijn en wat voor jou de meest voordelige laadpas is. Denk hierbij aan lokale aanbieders zoals Smatrics. Hierbij kost de eenmalige activatie echter wel 20 euro, dus dit is alleen interessant indien je echt vaker in Oostenrijk gaat laden.
We kunnen wat betreft bewegwijzering langs de snelweg een voorbeeld nemen aan Zwitserland. Vanaf de borden langs de snelweg staat duidelijk aangegeven of er snelladers zijn en zo ja, hoeveel. Ook kun je bij snelladers langs de snelweg terecht met de gebruikelijke laadpassen en apps. Hierdoor hoef je je weinig zorgen te maken over laden onderweg in Zwitserland. Wel is Zwitserland een duur land, dus bijkomende kosten voor het halen van een broodje kunnen wel hoog zijn.
Gingen er de laatste jaren nogal wat horrorverhalen rond over de zogenaamde ‘laadpaalwoestijn’ in Frankrijk, anno 2023 valt dit gelukkig behoorlijk mee. Met jouw eigen laadpas kun je op de meeste plaatsen terecht. Echter is het nog wel altijd aan te bevelen om vooraf de route te bepalen, omdat er in sommige regio’s weinig laadmogelijkheden zijn.
Wil je lokaal laden? Kijk dan eens naar lokale aanbieders als Izivia, KiWhi of Freshmile.
Dankzij onze vestiging in Spanje, hebben wij een behoorlijke expertise op de Spaanse markt! Onze Spaanse collega’s tippen Electromaps als beste kaart/app. Door het downloaden van de app kun je in 99% van de gevallen gewoon online betalen.
In Italië kun je langs de snelweg in de meeste gevallen met je eigen laadpas terecht. Lukt dat niet? Download dan de app ‘Juicepass’ van EnelX. In 99% van de gevallen kun je met deze app betalen.
Twijfel je of je lokaal terecht kunt met jouw laadpas? Download dan de app Chargemap. Hier kun je goed zien met welke laadpassen of apps je terecht kunt. Optioneel kun je ook de bijbehorende pas downloaden, echter kost dit wel eenmalig 20 euro. Voordeel is wel dat je verder geen abonnement nodig hebt.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde