Het kabinet wil de bpm-vrijstelling voor bestelauto's vanaf 1 januari 2025 afschaffen. Dit betekent dat ondernemers ook belasting (bpm) moeten gaan betalen wanneer zij een bestelwagen aanschaffen. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Ook wil het kabinet dat de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor bestelauto's omhoog gaat. Hiermee wil men - naast de al geldende subsidieregeling - de verkoop van volledig elektrische bedrijfswagens stimuleren. Wees dus alvast voorbereid op de toekomst en begin nu alvast met het verduurzamen van je wagenpark. Hoe? In dit artikel geven we een aantal tips die je alvast op weg kunnen helpen.
De aanschaf van bedrijfswagens met brandstofmotoren wordt vanwege bovenstaande redenen dus fors duurder. Omdat de hoogte van de bpm afhankelijk is van de hoeveelheid CO2-uitstoot van de bedrijfswagen is het dus voordeliger om te kiezen voor een bedrijfswagen die weinig tot geen CO2-uitstoot. Daarnaast wil het kabinet het tarief van de mrb in 2025 verhogen met 15% en in 2026 nog eens met 6,96%. Het kabinet heeft een duidelijk doel voor ogen: ondernemers stimuleren om elektrisch te rijden.
Het kabinet stimuleert het aanschaffen van elektrische bedrijfswagens al door de subsidieregelingen die gelden voor emissieloze bedrijfswagens: de SEBA en MIA. Dit jaar zijn de percentages zelfs verhoogd, waardoor je van extra korting kunt profiteren. Ben je benieuwd hoe je hiervoor in aanmerking kunt komen? In dit artikel leggen we het haarfijn aan je uit.
De welbekende automerken zijn al jaren bezig met het ontwikkelen en produceren van volledig elektrische bedrijfswagens. Het aanbod wordt steeds uitgebreider. Je hebt inmiddels de volledig elektrische Volkswagen ID.Buzz, Peugeot e-Expert en Toyota Proace Electric.
De Opel Vivaro-E is zelfs per direct beschikbaar en zakelijk te leasen vanaf 518 euro per maand. Even wat specificaties op een rijtje: de elektrische Vivaro-E heeft een actieradius van 330 kilometer (WLTP), kan snelladen binnen 40 minuten (100 kW DC), heeft een geremd trekgewicht van 1.000 kg en een maximaal laadvermogen van 1.200 kg.
Er komen dus steeds meer modellen op de markt die wél bruikbaar zijn voor ondernemers. Het is daarom absoluut de moeite waard om aan de hand van onderstaande tips de mogelijkheden te gaan onderzoeken om nu alvast het wagenpark te verduurzamen.
De eerste tip die wij je willen geven is om eens te inventariseren hoeveel kilometers er dagelijks met de bedrijfswagen worden gereden en of er gelegenheid is om gedurende de dag te laden. Dan kun je namelijk een goede inschatting maken van hoeveel rijbereik de bedrijfswagen minimaal nodig heeft. Zo heeft bijvoorbeeld de Opel Vivaro-E een actieradius van 330 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Wel moet je hierbij rekening houden met het gewicht van de lading, de weersomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. Dit betekent dus dat het rijbereik in de praktijk waarschijnlijk lager zal uitvallen. En dan komen we eigenlijk direct uit bij onze tweede tip...
Omdat een elektrische bedrijfswagen over het algemeen zwaarder is dan een diesel bedrijfswagen, kan je dus over de linie minder kg lading meenemen. Het maximale gewicht van de bedrijfswagen + belading mag niet hoger zijn dan 3.500 kg. Het is dus belangrijk om van tevoren een inschatting te maken hoeveel laadvermogen je nodig hebt. Zo heeft de Ford e-Transit bijvoorbeeld een maximaal laadvermogen van 1.600 kg.
Wij raden aan om eens te gaan proefrijden in verschillende bedrijfswagens. Dan heb je een goed idee welke bedrijfswagen wel of juist niet geschikt is. Daarnaast raden wij ook aan om de bedrijfswagen een aantal dagen te testen mét vracht. Zo kun je namelijk pas echt een goede inschatting maken of de actieradius toereikend is in de praktijk en of de elektrische bedrijfswagen past in je dagelijkse kilometers.
Is het toch niet helemaal het moment om volledig over te stappen op 100% elektrische bedrijfswagens? Dan is het wellicht een idee om in fases het wagenpark te verduurzamen en de bedrijfswagens die op diesel rijden uit te faseren. Zo ben je in ieder geval bezig met de toekomst en vooral voorbereid!
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde