Beoordeeld met 9,3
085 4871441

Hongqi E-HS9 review: De red flags van de Hongqi E-HS9

De Hongqi E-HS9 is de eerste elektrische auto die Hongqi in Nederland levert. Het is een comfortabel geveerd slagschip met meer dan voldoende ruimte voor 6 personen. Het is een oceaan van luxe die volgens de ontwerpers veel weg moet hebben van een Bentley, echter voor een aanzienlijk lager prijskaartje. Maakt de Hongqi E-HS9 deze belofte waar? Wij hebben de 'President' (99 kWh uitvoering met een fiscale waarde van 103.490 euro) mogen testen. Hele toepasselijke naam wat ons betreft, en nee we verzinnen deze naam niet, zo heet deze uitvoering echt. 

Wat is Hongqi?

Hongqi is een van origine Chinees merk dat in 1958 is opgericht en produceerde in eerste instantie Chinese interpretaties van Russische luxeauto's. Inmiddels groeit het merk hard, onder andere door de introductie van elektrische auto's. Waar het merk in 2018 slechts 20.000 auto's verkocht was dit in 2022 al opgelopen naar 300.000 exemplaren. 

De naam "Hongqi" betekent letterlijk vertaald "Rode Vlag". Het is dan ook lange tijd het voorkeursmerk geweest van de hoge bonzen uit de communistische partij CCP.

Genoeg geschiedenisles, hoe is de auto? 

Hongqi E-HS9 interieur en uitrusting

Interieur Hongqi E-HS9

De Hongqi E-HS9 is een auto die is gebouwd voor comfort. Als passagier zit je als de keizer (of keizerin) van Rome op je verwarmde (of verkoelde) troon met 3 verschillende smaken stoelmassage, fantastische ondersteuning en een heerlijk hoofdkussen: een waar genot. Ook de bestuurder van de auto mag zich gelukkig prijzen met al deze luxe. Op de tweede rij zijn de stoelen niet minder comfortabel en tevens elektrisch verstelbaar, echter moeten ze het wel zonder massagefunctie en stoelverwarming doen. De derde zitrij is een bankje voor twee personen, wel met elektrisch verstelbare rugleuning.

Aan schermen in de Hongqi E-HS9 President ook geen gebrek. In totaal zitten er drie schermen voorin de auto, waarvan √©en speciaal voor de passagier om muziek op uit te kiezen of een video te kijken. Wat helaas heel erg tegenvalt is de audiokwaliteit in de auto welke te vergelijken is met de audio in een Fiat Panda uit de jaren 90. Deze conclusie trokken onze noorderburen in Noorwegen ook, waar de Hongqi E-HS9 al enige tijd te bestellen is. De Noorse Hongqi-dealer biedt zodoende al enige tijd een goed aftermarket audiosysteem aan, wat het geluid naar het juiste niveau brengt. Deze toevoeging is wat mij betreft een absolute must als je de E-HS9 overweegt te leasen of aan te schaffen. 

De ruimte van deze auto is echt indrukwekkend. Alle passagiers kunnen zeer ruim en comfortabel zitten, en ook op de derde zitrij heb je voldoende beenruimte. Met de achterste zitrij plat heb je tevens een enorme kofferbak van 1814 liter. Met z'n 6en in de auto? Dan hou je nog 438 liter over voor je bagage.

Het interieur van de Hongqi E-HS9

Voorkant Hongqi E-HS9

Bij Hongqi hebben ze eens goed bestudeerd hoe een Rolls Royce eruit ziet en dat voor minder proberen na te doen. Qua formaat is ze dat in ieder geval gelukt, want de auto is ENORM. Het is een soort-van Cullinam kopie van buiten, met een chinees sausje erover. Wat zeker is dat je met deze auto veel bekijks hebt in Nederland en daar moet je van houden.

Een leuk detail is een serie LED's op de C-stijl van de auto. Deze geven tijdens het laden aan hoeveel % van de batterij reeds is geladen. Zo kan je vanuit je villa je auto op de oprijlaan aan de laadpaal zetten, en door het raam van de serre de laadstatus bekijken. 

Waar ze een kans gemist hebben is de motorkap. Het materiaal van de lange neus is wat aan de dunne kant, waardoor hij bij flink wat rijwind wel wat kan bewegen. Tevens was er ruimte voor een enorme frunk (front-trunk / kofferbak voor), maar zit hier in plaats daarvan een plastic afdekplaat en een hoop lucht. Zonde!

Rijeigenschappen van het slagschip

Had ik al gezegd dat de E-HS9 groot is? Zo groot zelfs dat hij niet heel praktisch is op alle Nederlandse wegen. Op snelwegen en N-wegen komt de auto goed tot zijn recht en kan je comfortabel rijden met adaptive cruise control. Zodra je op de binnenwegen in het mooie Drenthe komt zit je echter niet zo lekker meer in je vel. De auto is even breed als 2/3e van het wegdek, en je moet met twee wielen door de berm langs elkaar heen kruipen als je een tegenligger tegenkomt. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit de pret behoorlijk drukt. 

Hetzelfde probleem duikt op als je de auto wil parkeren. Hij past niet in alle parkeergarages en de meeste parkeervlakken zijn bij lange-na niet groot genoeg. In de meeste gevallen neemt de E-HS9 dan ook twee parkeervakken in beslag. Het is bij uitstek geen stadsauto en je kan het beste maar een ruime oprit / oprijlaan hebben...

Een van mijn favoriete functies op een elektrische auto ontbreekt tevens, namelijk one-pedal driving. De E-HS9 heeft deze functie niet en je mag zodoende ouderwets op het rempedaal drukken, welke behoorlijk aan de gevoelige kant is en functioneert als aan/uitknop als je niet voorzichtig bent. Qua vermogen heeft de auto geen gebrek. Met 551 pk en 750 nm koppel trek je de gloednieuwe straatstenen er moeiteloos weer uit, zeker wanneer je het gewicht van 2.705 kg in acht neemt.

Range en opladen Hongqi E-HS9

De Hongqi E-HS9 President heeft een batterijpakket van maar liefst 99 kWh. Dankzij de aerodynamica van een baksteen weet de Hongqi hier volgens de WLTP-methode zo'n 465 km uit te halen. Uit onze eigen test komt een range van zo'n 330 km o.b.v. een volle accu. Opladen gaat bij de normale laadpaal met een marktconforme 11 kW AC, waardoor de auto in een nacht van 0-100% laadt. Bij de snellader heeft de auto een maximaal vermogen van 125 kW DC, hierdoor laadt hij van 10-80% in zo'n 40 minuten. We hadden voor een auto van dit kaliber op een iets hoger laadvermogen gehoopt, zeker gezien het verbruik van de auto en het prijskaartje. Echter is het alsnog redelijk marktconform en zodoende niet onaardig. 

Conclusie: Neem een chauffeur

Onze conclusie over de Hongqi E-HS9 is dat het een ontzettend comfortabele auto is, waar je het liefst passagier in wil zijn. Dan heb je geen zorgen over de enorme afmetingen van de auto en kan je genieten van het comfort dat de auto biedt. Zodoende kunnen we concluderen dat als je toch gek doet je er ook een chauffeur bij moet nemen, en een ruime oprijlaan / oprit nodig hebt in een buurt met brede straten. Qua luxe is het top geregeld in de auto en hij is heel ruim. De vraag waar wij mee achterblijven: Is hij niet te groot voor Nederland?

9 redenen om de EV-Experience in Zandvoort te bezoeken

Mail of bel ons
We helpen graag

085 48 71 441 info@mobilityservice.nl