Beoordeeld met 9,3
085 4871441

Gemiddelde EV-rijder in Nederland laadt voornamelijk thuis op

Laden met stekker

Ieder jaar houdt de VER (Vereniging Elektrische Rijders) het Nationaal Onderzoek, een grootschalige enquete onder duizenden Nederlandse elektrische rijders. Het onderzoek is een initiatief van ElaadNL, VER en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het opladen staat centraal in dit onderzoek. Het onderzoek geeft een goed beeld van het gemiddelde laadgedrag in Nederland. In dit artikel delen wij de belangrijkste uitkomsten.

De EV-rijder

verhouding elektrische rijders

In totaal hebben 1.637 respondenten deelgenomen aan dit onderzoek. De respondenten komen uit heel Nederland, maar de grootste groep komt uit Utrecht. 91% is man en de gemiddelde leeftijd is 53 jaar. Van alle EV-rijders heeft 32% de auto privé aangeschaft. De zakelijke rijder is tevens goed vertegenwoordigd met 40%. Ruim een derde rijdt sinds 2020 of 2021 elektrisch. De meerderheid van de EV-rijders (60%) wordt ook wel omschreven als ‘early adopter’. Mensen die graag als eerste nieuwe technieken willen uitproberen.

Meerderheid van de EV-rijders laadt thuis op

Uit het onderzoek is gebleken dat 59% van de EV-rijders thuis oplaadt. Via een privé laadpaal (51%) of via het stopcontact thuis (9%). In vergelijking met vorig jaar ligt dit percentage een stuk hoger. Vorig jaar lag dit percentage namelijk rond de 47%. Hier is natuurlijk een logische verklaring voor, aangezien er veel meer thuis wordt gewerkt door COVID-19. Daarnaast geeft 78% aan dat zij de mogelijkheid hebben om thuis te laden en dat driekwart van de kilometers thuis wordt opgeladen. Het thuis opladen wordt dus steeds belangrijker. Opvallend is dat driekwart (73%) van de EV-rijders aangeeft dat zij over zonnepanelen beschikken. Slim laden wordt dus steeds belangrijker om het stroomnetwerk niet te zwaar te belasten.

Elektrische auto

Modellen bereden elektrische auto's

93% van de respondenten rijdt volledig elektrisch. Een klein percentage (6%) rijdt plug-in hybride en slechts 1% rijdt een waterstofauto. De grootste groep (22%) rijdt een Tesla Model 3, gevolgd door de Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf en Kia e-Niro. Iets minder dan een derde van de zakelijke rijders rijdt een Model 3.

Daarnaast rijdt de meerderheid (84%) een nieuwe elektrische auto en 16% een gebruikte EV. Opmerkelijk is dat 40% van de EV-rijders aangeeft dat zij minder kilometers maken, dus minder opladen onderweg en bij de werkgever. Volledig elektrische auto’s reden gemiddeld 43% minder kilometers dan het jaar daarvoor. Het gemiddelde jaarkilometrage was 15.000 kilometer in 2021.

De meeste EV-rijders hoeven gedurende dag niet bij te laden, wat betekent dat de batterij voor dagelijkse ritten voldoet. Dat de batterij in de meeste gevallen voldoet, blijkt uit het feit dat de range anxiety steeds minder als probleem wordt gezien.

Laadgedrag

Waar wordt er geladen?

De meerderheid van de EV-rijder laadt thuis zijn of haar auto op. Logischerwijs laadt de zakelijke rijder vaker op het werk op. Particuliere rijders laden vaker thuis op, en deelauto’s worden vaker opgeladen bij openbare laadpalen. Ook denken de EV-rijders bewust na over hun laadgedrag. Iets minder dan de helft laadt waar en wanneer dat kan, een kwart rijdt de auto praktisch leeg (15%) en een kwart heeft niet echt een vast laadpatroon. De meerderheid (61%) laadt op vaste tijden.

De laadkosten worden veelal door de EV-rijders zelf betaald. 35% geeft aan dat deze kosten worden betaald door de werkgever.

Openbaar opladen

EV-rijders zijn over het algemeen positief over het openbaar opladen. Wat opvallend is dat openbare laadplekken in de randstad vaker bezet zijn door elektrische auto’s. Terwijl de laadplekken in het niet stedelijk gebied vaker bezet zijn door brandstofauto’s. Daarnaast denkt de EV-rijder aan zijn mede EV-rijder door bijvoorbeeld de auto te verplaatsen als deze weer is volgeladen.

Snelladen

Waarom mensen kiezen voor een bepaalde lader

Over het algemeen wordt snelladen als positief ervaren, 69% gebruikt weleens een snellader. De meerderheid laadt gemiddeld gezien tussen de 10 en 20 minuten. De locatie bepaalt in de meeste gevallen de keuze voor de snellader. Echter hebben de laadsnelheid en de exploitant ook invloed.

Op werk opladen

35% van de EV-rijders laadt hun auto weleens op het werk op. Opvallend is dat 69% zelf de kosten betaalt. Daarnaast maakt 31% van de EV-rijders afspraken op het werk over het verplaatsen van een elektrische auto.

Slim laden

De meerderheid (59%) van de respondenten is bekend met het slim laden. Slechts een kleine groep (22%) is niet bekend met het slim laden. Toch geeft 82% aan dat zij bereid zijn om slim te laden. Echter vinden zij het wel belangrijk (87%) dat slim laden makkelijk is en dat je inzicht en controle over de slimme laadsessie hebt. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, dat blijkt ook uit dit onderzoek. De EV-rijders willen met name slim laden vanwege de duurzame energie.

Tesla Model Y

De Tesla Model Y: De verborgen charmes voor zakelijke rijders

Mobility licenseplate

Mail of bel ons
We helpen graag

085 48 71 441 info@mobilityservice.nl