Beoordeeld met 9,3
085 4871441

Dim van Made By Lions deelt praktijkervaringen met de Skoda ENYAQ iV

Skoda ENYAQ

Als je benieuwd bent naar praktijkervaringen met de Skoda ENYAQ iV, dan is het absoluut de moeite waard om dit artikel eens te lezen. Onze klant Dim heeft inmiddels zijn eigen Skoda ENYAQ iV in ontvangst genomen, maar in dit artikel deelt hij zijn praktijkervaringen met onze demo auto. Wij raden namelijk altijd aan om een elektrische auto van te voren eens te proberen als je de overstap naar EV overweegt. Wij hebben daarom een aantal demo auto’s die wij zoveel mogelijk proberen in te zetten bij klanten en prospects.

Waarom ga je elektrisch rijden?

Dim met zijn skoda enyaq

Ik had voorheen eigenlijk bijna geen praktijkervaring met elektrische auto’s. Toch zijn elektrische auto’s ook weer niet helemaal onbekend terrein, aangezien mijn beide ouders een elektrische auto rijden.

De reden dat ik elektrisch ga rijden, is omdat het prijstechnisch een stuk voordeliger is dan een brandstofauto. Weliswaar ligt de aanschafwaarde van een elektrische auto hoger, maar de Total Cost of Ownership ligt in de meeste gevallen een stuk lager. Daarnaast heb je veel minder onderhoudskosten, omdat een elektrische auto over het algemeen minder onderhoud nodig heeft en de operationele kosten lager uitvallen. Het is absoluut de moeite waard om eens de kosten van een EV te vergelijken met een brandstofvariant.

Daarnaast denk ik ook dat een EV de toekomst gaat zijn voor wat betreft het personenvervoer. Je ziet dat de ontwikkelingen op dit gebied razendsnel gaan. Bijna ieder automerk zet volop in op elektrificatie. Net zoals wij vooruit kijken in ons bedrijf, doen wij dat automatisch op alle vlakken van ons leven. Zo ook met een auto, de wereld omtrent auto’s gaat veranderen de komende jaren en daar willen wij bij zijn!

“DE WERELD OMTRENT AUTO’S GAAT VERANDEREN DE KOMENDE JAREN EN DAAR WILLEN WIJ BIJ ZIJN!”

De lage bijtelling van 12% is een van de redenen waarom ik voor een zakelijke leaseauto heb gekozen. Afhankelijk van de uitvoering moet je bij de ENYAQ iV rekening houden met een netto bijtelling tussen de 194 (schijf 1) en 259 euro (schijf 2). Dit kan op jaarbasis een behoorlijke besparing opleveren als je voor een soortgelijke auto – Skoda Octavia Combi – kiest met een benzinemotor. 

Met een zakelijke leaseauto hoef ik niet in één keer een bepaald bedrag te investeren, waardoor ik de winst probeer te drukken in het bedrijf. Ook maak ik zakelijk gezien meer kilometers in vergelijking met het aantal privékilometers. Bovendien hoef ik me als ondernemer met een zakelijke leaseauto nergens zorgen om te maken. En dat vind ik ook wel een prettig idee. Ik kan me focussen op mijn bedrijf, en mocht ik schade hebben, of pech in het buitenland, dan kan ik meteen hulp inschakelen. 

Skoda ENYAQ iV, ruime gezinsauto!

Ik heb bewust gekozen voor de ENYAQ iV, omdat de auto behoorlijk ruim is. Gezien ons werk, nemen wij veel spullen mee naar draailocaties, tevens dien ik als accountmanager netjes voor de dag te komen bij klanten. Ook zal mijn privéleven (hopelijk) de komende zes jaar gaan veranderen en heb ik dus meer ruimte nodig in de auto achterin. Daarnaast vind ik het belangrijk om mee te gaan met de markt en elektrisch rijden is in mijn ogen de toekomst voor personenvervoer. 

De elektrische auto onderscheidt zich ten opzichte van de concurrentie in mijn ogen echt met de ruimte, trekgewicht van 1.400 kg en snellaadvermogen van 100 kW DC. Ik zou dus in de toekomst prima met de ENYAQ en caravan op vakantie kunnen.

Verschil tussen een brandstofauto en EV

Laten we beginnen met de kosten. Je kunt namelijk op jaarbasis behoorlijk besparen als je kiest voor een elektrische auto. Allereerst ligt de bijtelling van een EV aanzienlijk lager dan een brandstofvariant. Voor EV’s geldt in 2021 een bijtelling van 12% (tot 40.000 euro, daarna 22%). Voor een brandstofauto betaal je over de hele fiscale waarde 22% bijtelling.

Wat ik ook een leuke bijkomstigheid vind, is het direct beschikbare vermogen. Het optrekken gaat behoorlijk vlot. In het begin was het even wennen dat er niet geschakeld hoeft te worden en dat je geen overgang hebt van de ene naar de andere versnelling. Wanneer je daarna in een handgeschakelde brandstofauto stapt, mis je meteen dat directe gevoel van optrekken.

Praktijkervaringen met de skoda ENYAQ iV

Ik heb inmiddels een aantal dagen de Skoda ENYAQ iV kunnen testen, en dat stelde mij absoluut niet teleur. De auto is standaard al zeer rijk uitgerust, waardoor je tijdens je ritten van comfort en luxe kunt genieten. Ook qua rijeigenschappen stelt de auto niet teleur. De auto heeft een uitstekende wegligging. Lange autoritten zijn met de ENYAQ iV echt comfortabel. 

Ik deed de muziek en airco uit, zodat ik alles kon horen en het viel mij op dat ik vrijwel niets hoorde. Ergens ver weg hoorde ik de wind wat de auto schampte en de elektromotor. Het was oprecht een genot! Mijn vriendin was er na een lange rit ook helemaal weg van. Wij kunnen niet wachten totdat onze eigen auto er is.

Actieradius van de skoda ENAYQ iV in de praktijk

De ENYAQ iV is (en wordt) verkrijgbaar in vijf uitvoeringen: 50, 60, 80, 80x en de RS. Het cijfer geeft meteen de grootte van het accupakket aan, wel zo handig. De sportieve RS heeft ook een 80 kWh accupakket, maar is voorzien van iets meer vermogen.

Een elektrische auto is in het begin altijd even wennen. Je moet de auto leren kennen. Daarnaast kun je na een tijdje pas echt goed inschatten wat de auto verbruikt, en hoeveel rijbereik de auto daadwerkelijk heeft. Dit wist ik overigens in het begin ook niet. Maar de leasemaatschappij heeft mij hierin goed geadviseerd. Het viel mij meteen op dat de leasemaatschappij echt gespecialiseerd is in elektrische auto’s, want ze raden mij aan om de demo auto een aantal dagen hiervoor te gebruiken.

Inmiddels heb ik dus kunnen ervaren hoeveel rijbereik de ENYAQ iV in de praktijk heeft en of ik uitkom met mijn dagelijkse ritten. Daar onderscheidt de leasemaatschappij zich ook echt in. Bij een dealer kun je maximaal een uurtje proefrijden, terwijl ik dankzij de leasemaatschappij een aantal dagen de demo auto mee kon krijgen. Pas dan kun je goed inschatten of een elektrische auto echt iets voor jou is.

De demo auto is voorzien van het grootste accupakket, wat betekent dat de auto op papier een actieradius heeft van 536 kilometer. Ik ben erachter gekomen dat de actieradius in de praktijk iets lager uitvalt. Dit heeft onder andere te maken met de weersomstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. Een rijbereik van 420 kilometer is overigens zeker haalbaar.

Zelf ga ik in de ENYAQ iV 60 rijden. Deze auto heeft volgens de WLTP-testmethode een actieradius van 390 kilometer. Met de kennis van nu ga ik er vanuit dat een actieradius van 330 kilometer zeker haalbaar. Daarnaast rijd ik dagelijks niet meer dan 300 kilometer op een dag, dus ik moet zeker uitkomen met mijn nieuwe leaseauto. Bovendien kan ik vrijwel op iedere locatie opladen. 

Opladen met de Skoda ENYAQ iV

De Skoda ENYAQ iV kun je thuis opladen, via openbare laadpalen of via een snellaadstation. Bij een snellader kan de auto met een maximaal snellaadvermogen van 100 kW DC opladen.

Standaard is de elektrische auto uitgerust met een boordlader van 50 kW DC. Optioneel is de auto uit te rusten met een snellader van 100 kW DC. Dit snellaadvermogen geldt voor het 60 kWh accupakket. Kies je voor het grootste accupakket dan is dit zelfs 125 kW DC. Ook hierin heeft mijn leasemaatschappij mij uitstekend geholpen en goed geadviseerd. Zij raden namelijk altijd aan om het snellaadvermogen te verhogen. Mijn eigen auto kan dus straks snelladen met een laadvermogen van 100 kW DC.

Overigens heb ik het snelladen niet in de praktijk getest, omdat het niet nodig was. Ik heb thuis namelijk voldoende laadmogelijkheden. Bij mij in de buurt zijn er vier laadpalen. Daarnaast komen er in de toekomst extra laadpalen bij. Ik probeer er dus zoveel mogelijk voor te zorgen dat ik de auto laad op de momenten dat ik zelf thuis of locatie ben. Ook een goede tip overigens van de leasemaatschappij. Dat je het beste je EV kunt opladen op de momenten dat je toch op locatie of thuis bent. 

Waarom heb je voor mobility service als leasemaatschappij gekozen?

Zoals ik hierboven al vaker heb verteld, merk je dat de leasemaatschappij gespecialiseerd is in elektrische auto’s en al jaren ervaring heeft. Geen salespraatjes, maar zij delen echt praktijkervaringen. Ik had met name veel contact met de EV-expert Sebastiaan. Het contact met hem is heel ontspannen en duidelijk. Geen commercieel verhaal, maar hij geeft op een relaxte manier antwoord op al mijn vragen. Tevens heeft hij ook het geduld om elke keer mijn vragen te beantwoorden wanneer ik vraag of de ENYAQ er al bijna is, haha! De service is dus uitstekend! Daarnaast kwam de leasemaatschappij prijstechnisch het beste uit de bus, ook niet geheel onbelangrijk. 😉 

Over Made by Lions

Dim van der Made is 32 jaar en woont in Utrecht. Hij is mede-eigenaar van het videoproductiebedrijf Made By Lions in Utrecht. Het bedrijf bestaat nu ongeveer drie jaar en is uitgegroeid tot een full service videobedrijf. Zij werken inmiddels voor gerenommeerde partijen zoals het Rijksmuseum, Talpa, LINDA, On That Ass, Rabobank, ABN Amro etc.

Uitschrijven boete

Wie betaalt de verkeersboete bij een leaseauto?

Mobility licenseplate

Mail of bel ons
We helpen graag

085 48 71 441 info@mobilityservice.nl