De BYD-modellen hebben het hart van China al veroverd... Maar hoe zit dat eigenlijk met de Nederlandse markt? Een ding is in ieder geval zeker: met de komst van maar liefst vier nieuwe modellen zijn ze goed op weg. Maar of het populaire Chinese automerk ook terrein gaat winnen op Nederlandse bodem is nog even de vraag. Benieuwd welke BYD-modellen er zijn en hoe wij deze beoordelen met een cijfer? Lees gauw verder!
Actieradius: 9
Laadsnelheid: 6,5
Design: 6,5
Interieur: 8
In de wereld van elektrische wonderen zwemt de BYD Dolphin vrolijk rond. Deze compacte auto is een ware prijzenkoning en steekt met kop en schouders uit boven zijn rivalen, zoals de Peugeot e-208 en de Opel Corsa-e. Kies je voor de Dolphin? Dan heb je de keuze uit twee accupakketten. De auto met het kleinste accupakket heeft een actieradius van 340 kilometer volgens de betrouwbare WLTP-test, terwijl de grote zelfs schittert met een 427 km op dezelfde WLTP-methode.
De sprankelende BYD Dolphin maakt een verfrissende duik in het elektrische B-segment, waar tot op heden weinig rivalen zich durfden te wagen. Met een verleidelijke mix van kwaliteit en prijs, omarmt deze auto een aantrekkelijke propositie die ongetwijfeld de aandacht zal trekken in Nederland. Houd deze opkomende ster zeker in het vizier, want zij is klaar om indruk te maken!
Actieradius: 8
Laadsnelheid: 3
Design: 8,5
Interieur: 8
De BYD Han is zonder twijfel een sensatie op de wegen van China, waar het merk BYD de koploper is op het gebied van elektrische auto's. Een auto met een perfect formaat. Maar in Nederland stuit de BYD Han op een uitdaging: de 1-fase AC-boordlader. Ons stroomnetwerk werkt namelijk op 3-fasen en dat betekent dat deze auto aanzienlijk langzamer (lees 66% langzamer) laadt bij de meeste openbare laadpalen dan zijn concurrenten, zoals de indrukwekkende BMW i4 en de verfijnde Mercedes EQE. Zelfs bij snelladers haalt de BYD Han geen revolutionaire laadsnelheden. Met een maximale laadsnelheid van 120 kW DC is de auto in ongeveer 44 minuten van 10-80% opgeladen. Toch, als je valt voor een uniek ontwerp en oog hebt voor het bijzondere, zou de BYD Han wel eens jouw ideale auto kunnen zijn!
BYD maakt gebruik van hun eigen ontwikkelde Blade batterij, die uitblinkt in veiligheid en robuustheid. Dat heeft zelfs de prestigieuze iF Design Award opgeleverd. Maar, zoals het spreekwoord luidt, "geen rozen zonder doornen", want op dit moment moet je rekening houden met de 1-fase AC boordlader in deze auto.
Actieradius: 6
Laadsnelheid: 3
Design: 7.5
Interieur: 9
Ontdek de zeldzame verschijning van de BYD TANG in Nederland, een auto met een unieke eigenschap voor de elektrische markt: de auto heeft namelijk standaard 7 zitplaatsen. Terwijl het merk BYD in China triomfeert als het grootste elektrische automerk, biedt de TANG een uitstekende optie voor grote gezinnen. Vergeleken met andere 7-zitter modellen (zoals bijvoorbeeld de Tesla Model X 7-zits en Mercedes EQB 7-zits), is de TANG ruim en betaalbaar, een verademing voor gezinnen die behoefte hebben aan ruimte. Bovendien heeft deze auto maar liefst een maximaal trekgewicht van 1.500 kg.
Ondanks zijn solide actieradius (405 km in de zomer en 310 kilometer in de winter), is de TANG momenteel uitgerust met een 1-fase AC boordlader. Niettemin, voor wie 7 zitplaatsen nodig heeft, is de BYD TANG absoluut een serieuze overweging waard!
Actieradius: 7
Laadsnelheid: 6
Design: 6.5
Interieur: 6
Rijdend door de Nederlandse wegen zal de BYD ATTO 3, de C-segment sensatie van BYD, binnenkort niet te missen zijn. Deze opvallende auto, die zich schaart onder de relatief betaalbare voertuigen zoals de Volkswagen ID.3, schittert met zijn 3-fase laadsysteem, een krachtig wapen voor het optimale opladen aan de Nederlandse laadpalen. De binnenruimte van deze wagen is royaal, beantwoordend aan de behoeften van een typische C-segmenter.
Hoewel de BYD ATTO 3 vele lof ontvangt, is er één aspect waar het een tandje verliest ten opzichte van zijn concurrenten, en dat is de DC laadsnelheid. Met een maximale laadsnelheid van 89 kW DC bij snelladers, blijft het enigszins achter in vergelijking met de VW ID.3. Het duurt daardoor 37 minuten om de accu van 10% naar 80% op te laden.
Wat het onderscheidend vermogen van de BYD ATTO 3 versterkt, is het gebruik van de eigen ontwikkelde Blade Batterij - een meesterwerk in brandveiligheid en robuustheid. Met deze krachtige troef streeft BYD ernaar om de Nederlandse (zakelijke) rijder te verleiden, en dat doen ze niet alleen met technologie, maar ook met een opvallende uitrusting die in het oog springt.
Voor degenen die op zoek zijn naar een auto met een uniek interieur vol eigenaardige details, is de BYD ATTO 3 zeker een interessante keuze!
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde