De Skoda Citigoᵉ iV kan juist in deze tijd een uitstekend alternatief zijn. Als je op zoek bent naar een complete, goedkope elektrische auto in het A-segment, dan is de Skoda Citigoᵉ iV wellicht iets voor jou. In deze review (inclusief video) delen wij onze ervaringen met de elektrische Skoda. We kijken niet alleen naar het design en interieur, maar ook naar de laadmogelijkheden, rijeigenschappen en het verbruik.
Je kunt de Skoda nauwelijks onderscheiden van de benzinevariant, slechts een paar kleine details zijn anders. De nuchtere Skoda blijft weg van futuristische designdetails of hippe materialen, maar geeft de e iV een afwijkende in carrosseriekleur gespoten grille, een nieuw logo aan de achterzijde en zijspiegels met geïntegreerde knipperlichten.
Aan de binnenkant ziet de auto er ook hier uit als menig Skoda Citigo. Skoda heeft ervoor gekozen om het interieur te voorzien groene stiksels zodat het geheel er vrolijk maar wel opgeruimd uitziet. Het grootste verschil ten opzichte van de brandstofvariant van de Skoda Citigo is dat de elektrische auto is voorzien van een energiemeter. Met deze meter kan je zien hoeveel energie je gebruikt of juist regenereert.
In tegenstelling tot de benzinevariant is de elektrische Citigoᵉ iV voorzien van een knop waarmee verschillende rij-modi gekozen kunnen worden. Hiermee kan je ervoor kiezen om de auto dan wel zuiniger dan wel vlotter zich te laten verplaatsen door het verkeer.
De Skoda Citigoᵉ iV is standaard al zeer rijk uitgerust voor een auto uit het A-segment. De auto is bijvoorbeeld voorzien van stoelverwarming, een optie die in menig concurrent niet te vinden is. Daarnaast maakt Skoda gebruik van een infotainmentsysteem welke geïntegreerd kan worden met je telefoon.
Als we kijken naar de ruimte van de elektrische auto, dan is er voorin voldoende plek voor twee volwassenen. Achterin is de ruimte overigens wel enigszins beperkt. De auto biedt plek voor twee personen, maar houd er rekening mee dat je als volwassenen beperkte beenruimte hebt.
Het rijgedrag van de Skoda is zeer vertrouwd en stabiel voor een dergelijke auto. Mede door de relatief lange wielbasis en het gewicht voelt de auto stevig en solide aan waardoor je het gevoel hebt met een grotere auto onderweg te zijn. Hierdoor is het ook op de snelweg een aangename reisgenoot.
De elektrische Skoda is overigens niet de snelste. De auto heeft een vermogen van 61 kW en gaat hiermee van 0 naar 100 in 12,5 seconden.
De Skoda CITIGOᵉ iV heet een 36,8 kWh accupakket en een actieradius van 265 kilometer volgens de WLTP-testmethode. In de praktijk komt dit neer op zo’n 200-220 kilometer. Dit is een uitstekende range voor zo’n voordelige en compacte auto.
De elektrische Skoda op drie manier opgeladen worden: thuis via stopcontact of een laadpunt, via openbare oplaadpunten en via het snellaadnetwerk. De Skoda Citigoᵉ iV is bij een snellaadstation zoals Fastned binnen één uur weer voor 80 procent opgeladen. Dit wordt bereikt door een boordlader die met maximaal 40 kW DC kan laden. Bij een openbaar oplaadpunt (laadvermogen 7,2 kW) heeft de elektrische auto ongeveer 5 uur aan oplaadtijd nodig. Mocht je de Skoda CITIGOᵉ iV thuis willen opladen via het stopcontact met 230V, dan moet je rekening houden met een oplaadtijd van ongeveer 16,5 uur.
Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen op dit moment liever kiezen voor een individuele vervoersvorm (bijvoorbeeld fiets of auto) dan voor het openbaar vervoer. Om hierbij aan te sluiten, hebben wij onlangs op onze website een vergelijking gemaakt tussen het openbaar vervoer (trein) en een individuele vervoersvorm (elektrische leaseauto). Wij zien namelijk dat een elektrische leaseauto een uitstekend duurzaam alternatief kan zijn voor de trein.
Overweeg je de overstap naar een elektrische auto en wil je graag een elektrische auto leasen? Dan is het zeker de moeite waard om eens te kijken of een elektrische auto fiscaal aantrekkelijk is. Je kunt namelijk op jaarbasis behoorlijk wat besparen met een Skoda Citigoᵉ iV.
Voor de zakelijke rijder is de elektrische Skoda in 2020 ook een zeer interessante auto door het lage bijtellingspercentage van 8%. Hiermee is de bijtelling maandelijks, afhankelijk van de belastingschijf, slecht 56 of 74 euro per maand.
Netto Bijtelling (Schijf 1) | € 56 /mnd |
Netto Bijtelling (Schijf 2) | € 74 /mnd |
De Skoda Citigoᵉ iV is al met al een zeer interessante optie voor zakelijk rijders die opzoek zijn naar een auto in het A-Segment. De auto heeft een interessante prijs die samen met de rijke uitrusting een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding oplevert. Daarnaast biedt de auto een zeer volwassen rijervaring waarmee aangetoond wordt dat het formaat niet alles zegt over hoe een auto daadwerkelijk rijdt. Bovenal is de Citigoᵉ iV door zijn actieradius van 200-220 kilometer ook nog eens praktisch goed inzetbaar en daardoor een duurzame en milieubewuste keuze.
Op dit moment is de auto bij alle dealers al uitverkocht voor 2020. Bij Mobility Service is de Skoda CITIGOᵉ iV nog per direct beschikbaar. Daarbij is de auto nergens goedkoper. Je kunt de auto al rijden vanaf 323 euro per maand! Profiteer ervan zolang het nog kan! Voor nieuw te bestellen exemplaren van de Skoda Citigoᵉ iV moet je tenminste 6 maanden geduld hebben!
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde