Hoe meer mensen elektrische auto's rijden, hoe groter het probleem wordt van het 'laadpaalkleven'. Als elektrische rijder kan ik me persoonlijk heel goed voorstellen dat sommige leveranciers van laadpalen dit fenomeen willen aanpakken. Zo ook Allego, want vanaf 1 maart gaan laadpaalklevers 0,25 eurocent extra per uur betalen voor het onnodig bezet houden van een laadpaal. Met deze maatregel hoopt Allego laadpaalklevers tegen te gaan en dus zoveel mogelijk elektrische rijders te laten profiteren van hun netwerk.
Allego heeft momenteel een internationaal laadnetwerk van zo'n 34.000 openbare laadpalen door heel Europa en heeft de ambitie om dit nog verder uit te breiden. Toch merkte Allego dat het aantal laadpaalklevers toeneemt. Enerzijds is dat natuurlijk positief, want dan neemt de populariteit van elektrische auto's, maar dat zorgt er anderzijds voor dat mensen hun elektrische auto te lang laten staan bij een openbare laadpaal. In sommige situaties is dit een paar uur, maar in wat extremere gevallen wordt de laadpaal zelfs een aantal dagen onnodig bezet gehouden. Om dit probleem aan te pakken heeft Allego de zogeheten 'aansluitvergoeding' in het leven geroepen. Dit houdt in dat laadpaalklevers 0,25 eurocent extra gaan betalen voor ieder uur dat zij onnodig de laadpaal bezet houden. Of dit ook daadwerkelijk zorgt voor extra beschikbare laadpalen, dat moeten we natuurlijk even afwachten.
IJssel 5-7
2491 BW Den Haag
Burgemeester J.G. Legroweg 64A
9761 TD Eelde